Bloggkalendern: 20 december

20. Det här är jag som mest tacksam för

Jag har tidigare försökt att blogga om privilegier och kommit fram till att det är sjukt svårt att beskriva hur jag menar. Men jag är verkligen genuint tacksam för många saker i mitt liv. Som att jag är född i en del av världen där det råder demokrati, att det sker få naturkatastrofer här och att det inte finns någon överhängande risk för att Sverige dras in i en väpnad konflikt, till exempel. Jag menar ju förstås inte att jag går runt och är tacksam över det här varje dag, men när jag tänker efter, då vet jag att jag är lyckligt lottad.

Jag är tacksam för att jag har möjlighet att ha djur. För att jag kan plugga det som jag är intresserad av på universitetet. För att jag har roliga, givande extrajobb. För mina vänner. För min familj. För att jag kan tänka, analysera och fundera. För att min kropp fungerar. För att Internet finns… 😉

Jag är tacksam över att jag kan reflektera över min situation, utan att behöva jämföra mig med andra. Att jag vet att alla de där sakerna som jag räknar upp ovan inte är en garanti för att man mår bra eller känner sig glad. Att det ändå är okej.

Kommentera

