Skicka vidare

Den senaste tiden har jag haft anledning att vara riktigt stolt över blåggen. Jag har nämligen blivit kontaktad av ett par personer som bett om råd angående psykisk ohälsa. Att mina erfarenheter kan vara till nytta för någon annan, det är stort. Det var ju en av anledningarna till att jag startade bloggen.

För mig var det en fruktansvärt ensam tid när jag var som sjukast. Jag skämdes så mycket att jag knappt lät någon veta, vilket förstås förvärrade det hela. Jag vill bidra till att minska det stigmat.

När jag för första gången kontaktade vården med anledning av min depression blev jag väldigt väl mottagen. Det är jag evigt tacksam för. Det var min allra bästa vän som fick mig att ta det steget och det är, som jag tidigare har skrivit, det kanske finaste som någon någonsin har gjort för mig.

Det är en process att ta sig ur det värsta. En process som samtidigt ger möjlighet till utveckling och lärande. Om någon hade sagt till mig då, när min värld var svart och meningslös, att jag några år senare skulle tycka att det bidrog till min ”personliga utveckling” så hade jag antagligen kategoriserat den som sagt så som lite dum i huvudet. Om man har någon i sin närhet som man anar, eller vet, mår dåligt, så tänker jag att sådana förnumstigheter inte ska uttalas. Det bästa som man som närstående kan göra är att bara finnas där. Kanske försöka underlätta på de sätt som man kan. Det kan uppstå olika svårigheter. För mig var det nästan omöjligt att prata i telefon, det gick bara inte. Då är det skönt att sms finns.

Vad är det då som jag vill skicka vidare? Kärlek, förstås. Till er som bryr er om, er själva och andra. Jag vill skicka vidare respekt och förståelse för människans komplexitet och hopp om att det blir bättre!

Kommentera

