Igångsättning

Igår satt jag upp på Carla för första gången sedan jag köpte henne. Hon har fått ta det lugnt och vila sig och nu är det dags för en lugn och balanserad igångsättning med målet att få en hållbar och frisk häst.

Än så länge har jag bara skrittat henne, igår och idag. Vi har varit i ridhuset och hon tyckte att det var jättespännande att se sig själv i speglarna 🙂 Hon skuttade och ruskade på sig en gång igår, eftersom en annan häst i ridhuset busade lite. Annars har hon varit supersnäll. Jag har mest haft långa tyglar, men lite kontakt har jag testat att ta. Igår var hon lite snubblig och slog i sko några gånger, men redan idag hittade hon balansen mycket bättre. Det finns mycket som man kan öva på trots att man ”bara” skrittar. Till exempel att hitta jämvikten, alltså att få sin egen och hästens balans att falla samman. Sin egen sits kan man aldrig träna för mycket och så är det ju takten i skritten, takt som ju är det första steget i utbildningsskalan.

Någon öronbild kommer jag inte att bjuda på, för jag är ju som bekant en motståndare mot att använda mobilen och hantera hästar samtidigt. Men jag kan avslöja att Carla har världens gulligaste öron, mörkgrå med ljusgrå streck ❤ Jag sitter och flinar fånigt hela tiden medan jag skrittar henne. Finhästen!

Kommentera

