Nya vägar

En isländsk forskare har kommit fram till att de som under bankkraschen 2008 blev tvungna att lämna sina jobb mådde bättre än de som stannade på ett osäkert arbete.

Det kan ju anses lite förmätet att säga åt någon att lämna en dålig arbetsplats, för det är inte alltid som det går. Finns det inget nytt jobb att gå vidare till så kanske inte ekonomin går ihop. Ändå tänker jag att forskningen inte förvånar mig så värst, för det är fruktansvärt att vara på en arbetsplats där man inte vet om man kommer att kunna vara kvar på nästa dag. Min senaste arbetsplats hade otroligt ansträngd ekonomi, vi levde hela tiden på marginalen, vilket skapade en otrolig stress. Jag mådde dåligt där, liksom flera andra. Att ha lämnat den situationen är bland det bästa som jag har gjort.

Jag önskar alla som behöver en nystart mod, kraft och möjligheter att hitta nya vägar! Det kan vara ett annat jobb, studier, eller start av ett eget företag. Det är inte så enkelt om man har barn (eller djur!) att försörja, men jag önskar verkligen att ni kan hitta nya, bättre stigar att trampa på. För i längden är välmåendet viktigare än alla pengar i världen.

Arbetet är en så stor del av våra liv att det är viktigt att trivas där. Att känna att det fungerar bra med chefen och arbetskamraterna, att känna att man kan påverka sin situation. Och att om det känns hopplöst, våga prova något nytt. Det är ni värda!

Kommentera

