Hästar som jag har haft: Rickard

Rickard

Rich Forever
f. 2005
e. Richfield – Forever

Fine Rickard ägs av min kompis Helena och jag har haft honom på foder i drygt två år. Nu ska han snart flytta hem till sin matte och bli nollåtta, det känns lite sorgligt. Jag kommer att sakna honom, han är en väldigt trevlig häst som är rolig att rida. Jag är så glad över att Helena har låtit mig ha honom de här åren! Nu passade det ju ganska fint att jag fick möjlighet att köpa Carla i samband med att Rickard flyttar, så slipper jag bli hästlös.

Första året delade jag Rickard med kompisen Charlotta. Under det senaste året har jag dels varit ensam om honom, dels delat honom först med Karin och sedan med Alex. Det är skönt att ha någon som hjälper till, så att man slipper vara ensam med allt jobb och alla kostnader.

Rickard är framför allt dressyrriden och jag har inte hoppat honom så mycket. Däremot har det blivit en hel del uteritter, dressyrträning och några tävlingar. Han är stor, över 170 cm i mankhöjd. Trots det känns han inte stor eller tung att rida, utan är rörlig och mjuk. Han är otroligt snäll, men säger ifrån om jag inte är tillräckligt balanserad eller om jag är otydlig i hjälpgivningen. Det är ju bra, det gör ju att jag blir bättre på att rida.

Rickard är ranglåg och har tyvärr fått utstå en hel del hårda tag från de andra hästarna i hagen, bara för att han är så snäll. En annan egenhet som han har är att han är otroligt rädd för kor – och för islandshästar. Detta trots att han är en riktig lantis som knappt hade varit i ett ridhus innan han flyttade till mig. Turligt nog träffar vi inte på kor allt för ofta 😉

Här är en träningsfilm från förra vintern:

Fine Rickard, jag kommer verkligen att sakna dig! ❤

Rickard2 556876_10151155761904027_130525743_n 316416_10150420200244027_4474696_n

2 thoughts on “Hästar som jag har haft: Rickard

  1. Ida skriver:

    Rickard är en av de bästa hästarna jag ridit och tagit hand om! Tack för att jag fick hjälpa dig med Rickard.. Sakna honom så sjukt mycket..<3 vart ska han flytta?:( ❤ kramar och pussar i massor till honom<3

Kommentera

