Hästar som jag har haft: Promise Me

När jag hade bott ett tag i Växjö blev jag sugen på att ha en egen häst igen. Jag gav mig ut på Hästnet och hittade ett sto i Hästveda utanför Hässleholm.

Promise

Promise Me PWR
f. 2002
e. Prestige VDL – Madrigal – Jovial – Gaspari

Promise har också en avkomma efter Camaro M, född -06. Catch Me H, eller Knatten som han kallas, kan du följa på Tittis blogg.

Promise är en jättefin häst, som rör sig trevligt och hoppar bra. Hon har gångartsdiplom från treårstestet och hon passade mig bra i storlek. Tyvärr så var hon lite för skarp i temperamentet för att hon och jag skulle passa optimalt ihop. Efter mycket velande fram och tillbaka så bestämde jag mig för att sälja henne. När jag sålde henne hade jag haft henne i två år och det var skönt att komma fram till ett beslut. Även om jag tyckte otroligt mycket om henne, så var hon och jag inte en bra kombination.

Tanken när jag köpte henne var att kunna tävla lite i både hoppning och dressyr och så hade jag en dröm om att längre fram ta ett föl på henne. Det blev lite hopptävlande, med blandade resultat. Jag var som sagt lite för mjuk för henne och lyckades inte helt vinna över henne på min sida. Därför blev det inte alltid hopp, utan ibland stopp. Promise har alltså alla förutsättningar, men vi matchade inte riktigt varandra. Synd, för det är en härlig häst!

Här är filmen som vi gjorde när jag skulle sälja henne. Det är duktiga Mette som rider 🙂

4275_96382939026_7439169_n

Bilderna är från 2009 och filmen är från 2010.

5 thoughts on “Hästar som jag har haft: Promise Me

  1. Ida skriver:

    Åh fina Promise..<3 jag kommer ihåg när jag fick hålla henne när du tävlade…!:) vilken fin häst hon är:)

  2. Åsa skriver:

    Fin häst! Men varför red du inte själv på försäljningsvideon? Alltså tjejen på filmen var jätteduktig, men det är ju du också!

  3. nafetiti skriver:

    Vet du hur det går för henne nu? På vilket sätt var hon skarp tyckte du? Jag vet att Knattens uppfödare sålde henne eftersom hon var ”lite” jobbig:)!

    • Tjejen som jag sålde henne till har inte kvar henne, utan nu är hon hos en som går gymnasiet på Bollerup. Jag känner nuvarande ägarens tränare lite grann, och hon säger att det går bra 🙂

      Hon är/var skarp på så vis att hon inte accepterade mig som ledare. Det yttrade sig i stopp på hinder, sparkar mot skänkeln, kosparkar när jag ryktade, ville inte bli hämtad i hagen o.s.v. Hon var också ”märrig” och ville inte att andra hästar skulle komma för nära, då sparkade hon.

      Hon krävde också en balanserad ryttare som gav hjälper med rätt tajming, annars gjorde hon ingenting/gick åt andra hållet… 😉

      Men som jag skriver i inlägget så var vi en dålig matchning, för jag är väldigt mjuk i sättet. Min kompis som rider henne på filmen hade inte alls de problemen med henne. Och det är en jättefin häst, vi funkade bara inte ihop.

Kommentera

