Hästar som jag har haft: K

Visste ni att Carla är min fjärde egna häst? Jag tänkte att jag ska skriva lite om hästarna som jag har ägt, och så blir det kanske några ”bonusinlägg” om andra hästar som jag har ridit. Om älskade ponnyn Flanör har jag redan skrivit här.

När jag var 16 och hade vuxit ur min ponny bestämde sig min mamma och jag för att skaffa en häst tillsammans. Vår tränare följde med till Skåne och en välkänd hästhandlare. Där hittade vi en holländsk valack, född 1992 efter Boreas – Oldenburg. Han hade fulla papper och det visade sig att det fanns en hel del angloarab i stammen, bland annat den välkände Inschallah x. I hans pass var endast första bokstaven i namnet inskrivet: K. Därför fick han heta just K, med engelskt uttal: ”Kej”. (Eller lille K:t som en stallkompis kallade honom…)

K var tänkt som en allroundhäst att rida både hoppning och dressyr på. Det gjorde jag också till en början. Dessvärre blev han allt mer busig när han blev starkare och fick bättre kondition. Jag, som alltid har varit försiktig av mig, vågade inte hoppa honom mer. Mamma gjorde det en del, medan jag koncentrerade mig på dressyren. Vi testade att tävla dressyr tillsammans och red bland annat i klubbens division 3-lag. Tyvärr tyckte K att det var ganska otäckt att vara ensam på dressyrbanan. Han var flockbunden och jag var oerfaren, vilket resulterade i en allt mer spänd och tittig häst.

Samtidigt hoppade han trevligt, men blev allt mer grinig i stallet. Vi beslutade oss för att sälja honom. Han fick bli skolhäst på ett naturbruksgymnasium som gillade honom jättemycket, han var en finfin skolhäst. Dessvärre ådrog han sig en skada på sommarbetet, som inte ville läka. Därför fick han galoppera vidare. Än idag talar naturbruksgymnasiets personal varmt om honom, vilket är kul!

En mindre trevlig egenhet som K hade var att han ett flertal gånger lade sig fast i boxen. Han hade antagligen inte gått på sommarbete i Holland där han kom ifrån och han var otroligt känslig för insekter. Vi släppte honom på bete den första sommaren som vi hade honom, men fick hämta hem honom redan efter knappa två veckor. Han var så påverkad av insekterna att han inte tog sig tid att äta, utan rasade i vikt. K var en fin förstahäst, som tålmodigt accepterade många av mina nybörjarmisstag.

Bilderna är från 01/02

SCAN0011 SCAN0010 SCAN0009

3 thoughts on “Hästar som jag har haft: K

  1. Elina skriver:

    Åh vilken spännande serie! Har för mig att du haft en Fläck oxå?

    Minns hur som när någon av de yngre eleverna hade ställt sig och börja rykta på K, när det i pärmen stod Kej = kommer ej. Dock kan man ju undra varför eleven var frånvaroanmäld från första början…

  2. Åsa skriver:

    Åh, herr Fläck minns jag också! Jag kommer ihåg hur kul vi hade när vi sprang runt med din franska ordbok och försökte komma på ett bra namn till honom. 😀 Vargen! 😀

    Själv var jag med och drog loss K två gånger när han rullat fast i boxen, trots överrullningsgjord. Nästan så att man tycker att det var skickligt av honom att lyckas!

Kommentera

