Strukturell shopping

Jag funderar ofta på det här med prylar. Trots att jag har hur mycket som helst, av det mesta, finns det alltid något nytt som jag vill ha. Just nu är ekonomin lite ansträngd efter hästköpet, men jag kan ändå inte låta bli att googla efter snygga vinterkängor. Trots att jag faktiskt har ett par utmärkta vinterstövlar. Jag behöver inga kängor med snörning, men jag vill ha dem, för att de är snygga. Det är ju precis som det här med att hela garderoben är full med kläder, men att det ändå känns som att man ingenting har att ta på sig.

Den här shoppingen som vi ägnar oss åt, som för vissa är ett av de största intressena, den måste ju vara inlärd på något sätt? För ingen föds väl med ett brännande behov av att nätshoppa kängor? Jag tycker att jag är ganska medveten, men trots det har jag svårt att bryta beteendet. Det är roligt med nya och fina saker, det är lätt att gå på reklamens lockrop. Det är roligt att göra ”fynd”. Det som för mig skaver gällande de där fynden är att jag ofta undrar hur prylarna har producerats och av vem? Det som är billigt för mig kostar antagligen mycket för någon i andra änden av kedjan.

Ändå shoppar jag ju. Och jag undrar vem som vinner på att jag köper dyrare saker? När man köper mat så är det åtminstone lite enklare, närproducerat, ekologiskt och KRAV-märkt kostar kanske lite mer, men belastar jorden mindre. När det gäller kläder och prylar så är det svårare. Hur vet jag att det dyra märket produceras på ett schysstare sätt än det billiga?

Det talas ju om konsumentmakt. Jag tycker att det är ett bra och viktigt begrepp. Ändå fortsätter jag att billighetshandla. Vad är grejen med att veta att något är fel och ändå göra det? Det finns ju massor med sådana saker, som att man kör bil fast att man vet att det är dåligt för miljön. Jag är helt säker på att detta med shopping har mycket med struktur att göra, samtidigt som jag i detta fall också tycker att vi som individer har ett ansvar. Second hand är ju inte så dumt faktiskt 🙂

(PS. Jag ska till Ullared på onsdag…….)

2 thoughts on “Strukturell shopping

  1. Åsa skriver:

    Åh, nu blev jag lite avundsjuk på dig! Ullared är bäst!

Kommentera

