Det har hänt igen

Minns ni Döden på jobbet? I veckan hände det igen, en ny dödsolycka, på samma företag. Två män drunknade i stenkolstjära. Förstå detta vidriga, att drunkna i tjära? Hur kan det hända? När jag läser kommentarer till artikeln på Facebook skriver människor att det är osannolikt att någon kommer att ställas till svars för dessa människors död. Hur är det möjligt? Något är riktigt fel om människor här i vårt trygga Sverige ska tillåtas dö på sina arbetsplatser, utan att någon får ta konsekvenserna.

I en annan kommentar läste jag att arbetsmiljöfrågor och (döds)olyckor på jobbet inte uppmärksammas så mycket i media, eftersom det anses ”osexigt”. Kanske är det sant. Vi tillbringar så många timmar av vårt liv på arbetet att vi inte orkar bry oss om villkoren för andra när vi väl är lediga. Ändå tänker jag att alla de där timmarna som vi lönearbetar borde borga för ett intresse för arbetsmiljön? Jag får väl erkänna att jag själv inte reflekterade speciellt mycket över arbetsmiljön, annat än kanske den psykosociala och samspelet kollegor emellan, förrän jag blev sjuk. Alla kan inte vara intresserade av allt, eller ta ansvar för allt. Men på högsta politiska nivå, där borde intresset finnas och förtroendet från alla väljare förvaltas. Att förvalta det förtroendet borde i min värld betyda att skydda de som håller ”arbetslinjen” levande.

Nästa sommar, 2014, kommer Arbetsmiljöverket att få ökade anslag, för första gången sedan den borgerliga regeringen tillträdde 2006 och genomförde kraftiga neddragningar. Den ökningen behövs och jag kan bara hoppas att den leder till en positiv förändring i det verkliga arbetslivet.

Kommentera

