Informationsflöde

Ni som brukar läsa min blogg har säkert märkt att jag ofta skriver om ämnen som jag har läst om i andra bloggar, på Twitter eller i någon tidning. Jag gillar att ha koll, att hänga med. Fast ibland gör det mig stressad. All information som bara sköljer över oss, jag är nog inte den enda som då och då känner att det behövs en paus?

Jag vill ju gärna ha koll, vara uppdaterad om sådant som jag är intresserad av. Men ibland blir det så mycket att jag avstår från att läsa texter som är långa eller krångliga. Det finns en uppenbar risk med att allt blir korfattat och ytligt, en tweet på 140 tecken kan ju knappast gå på djupet för att beskriva något.

Ändå älskar jag ju min dator och min smartphone, att all information bara är en knapptryckning bort. Jag har lärt mig massor av att läsa bloggar och av att följa länkar på sociala medier. Jag älskar att det är så lätt att hålla kontakten och att hålla sig uppdaterad på vad vänner långt borta gör.

Som vanligt är det dubbelt. Ibland är det stressande med all information, ibland är det en tillgång. Jag antar att det är pluggandet som gör att jag blir lite trött också, att läsa så mycket i skolan gör att läsning på fritiden blir allt mer sällsynt. Och även om jag verkligen älskar min smartphone så är den en tidstjuv. Jag läser allt mindre skönlitterära böcker sedan jag skaffade telefonen. Dessa i-landsproblem alltså!

Kommentera

