#osminkad

Har ni sett Aftonbladets kampanj?

Om den tycker jag:

1. Att jag är så förbannat trött på allt tjat om utseende, framför allt kvinnors utseende. Varför ska det hela tiden recenseras och skuldbeläggas? Är man en sämre människa för att man sminkar sig? Jag som nästan aldrig har smink blir sugen på att spackla mig hårdare än hårdast, bara för att protestera. Kan vi bara bestämma oss för att var och en får bestämma själv vad hen trivs med för kläder, smink och övriga attribut? Att utseende och stil kan få bestämmas av man som individ tycker är snyggt och bekvämt. Att den som känner sig snyggare med smink än utan självklart ska få sminka sig, utan att skuldbeläggas.

2. Att vi återigen riktar in oss på symptomen istället för sjukdomen. Det är inte enskilda kvinnors make up-vanor som är problemet. Det är de patriarkala strukturerna i samhället som talar om för kvinnor hur de ska se ut för att duga som är den verkliga svårigheten. Det är det som vi borde diskutera och problematisera.

3. Att Jenny Strömstedt är jäkligt cool! Läs gärna hennes uttalande i artikeln.

jennystromstedt

Här är ett annat bra och argt inlägg på temat!

2 thoughts on “#osminkad

  1. Åsa skriver:

    Jag tycker att det är bra att de visar upp hur annorlunda man kan se ut utan smink. Inte för att man ska känna sig tvungen att bära smink, utan för att man ska se att de ”vackra” personer man ser i media, till vardags har lika blekglåmig hy som man själv = minskar komplexen.
    Jag orkar nästan aldrig sminka mig, och jag är superdålig på det när jag väl försöker. Jag tycker att det skulle vara både roligt och intressant att bli sminkad av ett proffs, för att se förvandlingen.

    Jag håller med om att det är mycket tjat om särskilt kvinnors utseende, men det är väl för att ämnet säljer? Sedan VARFÖR det säljer, alltså VARFÖR kvinnor uppenbarligen vill se bättre ut, kanske är sorgligt, men det säljer fortfarande. Jag tror att alla bryr sig om sitt utseende, även om alla inte håller med medias åsikter om hur en snygg kvinna ser ut. Skulle vi inte bry oss om vårt utseende alls, skulle ingen tatuera eller pierca sig, vi skulle förmodligen raka av oss håret för att slippa det besväret (mössor värmer bättre än vad kalufsen gör!) och vi skulle bara köpa nya kläder och skor när plaggen blev så slitna att de inte längre höll ihop.

  2. Vilken skitkampanj! Fokusera på männen istället! Och ja, heja Jenny S!

Kommentera

