Döden på jobbet

Arbetarskydd heter en tidning som handlar om arbetsmiljö. Här hittade jag historien om två unga killar som var med om en arbetsplatsolycka. En av dem överlevde inte. Den andre lever, men med svåra skador. Journalisten Elinor Torp har skrivit en bok om olyckan och om tiden efteråt.

Jag tycker att ni ska gå in och läsa artikeln. Är det så här som vi vill att arbetslivet ska se ut och om vi inte vill det, hur ska vi göra för att det ska förändras? Antalet unga som dör i arbetsplatsolyckor har ökat de senaste åren, enligt Arbetsmiljöverket. I den kalkugn där olyckan i artikeln ägde rum hade äldre och mer erfarna arbetare tackat nej till att jobba, men ungdomarna hade inget val. Alla behöver pengar för att överleva. Jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att det finns såna här jobb, i Sverige, idag. Att de inte uppmärksammas mer och att vi inte jobbar mer för en trygg och säker arbetsmiljö, för alla. Jag vill gärna läsa boken och jag känner mig bara mer och mer säker på att det är just arbetsmiljö som jag vill jobba med i framtiden.

Namnlös bild

One thought on “Döden på jobbet

  1. […] ni Döden på jobbet? I veckan hände det igen, en ny dödsolycka, på samma företag. Två män drunknade i […]

Kommentera

