Huvud-saken

Jag är inte på något vis perfekt. Ibland gör jag saker som jag inte borde, slarvar eller tar genvägar. Det gäller i hästeriet och det gäller i livet i stort. Men det finns en sak som jag aldrig slarvar med och det är ridhjälmen.

För en dryg vecka sedan ramlade jag av min supersnälla foderhäst när jag var ute och red i skogen. Det var mitt huvud och nacke som tog smällen. Tack vare min ridhjälm blev en måttlig hjärnskakning den enda konsekvensen av den händelsen. Jag är nu fullt återställd, den gamla hjälmen är kasserad och jag har redan hunnit med att inviga min nya.

Det är farligt att rida. Till och med mycket farligt. Och det är inte bara ridningen som är farlig, all hästhantering innebär risker. Det bästa sättet att undvika olyckor är att skaffa sig kunskap om hur hästar fungerar och att lära sig att läsa av deras beteende. Ibland är det tyvärr så att den kunskapen inte är tillräcklig. Ibland reagerar hästen så snabbt att vi människor inte hinner med och det är ju då som säkerhetsutrustningen, så som hjälm, handskar, skyddsväst och stålhätteskor ska finnas som en extra säkerhet. Om jag inte hade haft min hjälm på mig när jag ramlade av förra veckan så hade jag kanske inte levt idag. Då ska man komma ihåg att jag red på en erkänt snäll och välutbildad häst, som jag känner väl och i en känd miljö. Jag hade alltså inte utsatt mig för någon onödig risk.

Alla som har kontakt med barn och ungdomar vet att de gör som vi vuxna gör, inte som vi säger. Därför tycker jag att det är så ledsamt och upprörande att se hur några av Sveriges största hästbloggare, som i många fall är myndiga rider sina hästar utan hjälm. Det är inte bara ridning, utan också andra riskfyllda moment som tömkörning och löshoppning utförs utan hjälm. Jag kan inte se någonting som skulle kunna ursäkta detta, när tjejer som är idoler för hundratusentals barn och ungdomar beter sig så ansvarslöst.

Alltså: Jag gör inte anspråk på att vara perfekt, för det är jag inte. Jag förväntar mig bara att andra vuxna, liksom jag själv, reflekterar över sådant som de gör inför barn och unga. Vilka beteenden vill ni att andra ska ta efter?

PS. Gillar ni mitt försök till ordvits i rubriken? 😉

5 thoughts on “Huvud-saken

  1. Åsa skriver:

    Jag har också reagerat på att stora hästbloggare rider utan hjälm. Deras försvar brukar vara att de aldrig har bett om att vara någons förebild, och att det är föräldrarnas uppgift att fostra sina barn…

    För mig är hjälm något naturligt (även om jag har gjort en del undantag när jag var yngre och dummare), medan jag tyvärr tillhör den generationen som inte vuxit upp med väst som en självklarhet; jag har faktiskt bara ridit med säkerhetsväst en enda gång.

  2. Åsa skriver:

    Kalla mig gärna för tönt, men jag följer en hästskvallerblogg. Igår la de upp den här videon, som jag tycker relaterar bra till ditt inlägg!
    http://www.ponnysanning.se/?p=21368

  3. Petra skriver:

    Jag är mkt glad för att du på huvudet bar en MKT bra hjälm. Så glad att jag nästa gång jag byter kommer införskaffa en likadan på din moders inrådan !
    Stor kram på sig och njut av Spanien !
    / Petra

  4. hastreflektioner skriver:

    Sent svar, men hittade din blogg nu. Jag skrev ett inlägg om just detta för någon vecka sedan 🙂
    http://hastreflektioner.wordpress.com/2013/09/27/hjalm-huvudsakens-vara-eller-icke-vara/

Kommentera

