Skaffa er en analys!

Tidningen Chef har gjort en undersökning för att ta reda på varför kvinnor inte vill bli chefer. Bara den utgångspunkten, att fråga individer om deras individuella erfarenheter, istället för att utreda vilka strukturer som ligger bakom. Skulle vilja skicka de som utformade undersökningen på föreläsning om vetenskapsteori på universitetet… (<- härskarteknik av blivande akademiker!?)

Att i svarsalternativen förutsätta att alla kvinnor har familj genom att erbjuda barnpassning, att de rent ideologiskt tycker att städhjälp är oproblematisk, inte vill resa utomlands och så vidare får mig att se rött.

Varför inte undersöka underliggande maktstrukturer istället? Analysera vilka föreställningar det är som får oss att tro att det endast är kvinnorna själva, och inte männen, som ska ta ansvar för att ta för sig mer i intervjuer, våga mer och så vidare. Att istället för att befästa en massa fördomar ta fasta på det som professor Anna Wahl säger i artikeln och hjälpa till med att bilda nätverk. Nätverk mellan kvinnor, eller kanske rent av testa den revolutionerande med könsblandade nätverk, där alla får lika stor chans att tala, oavsett kön? (Den sista meningen är ironisk…)

Dessutom tycker jag att hela artikeln andas chef = medel-/överklass. När jag vikarierade som verksamhetschef på ridskolan var det inte så många utlandsresor som kom på fråga, liksom. Jag vet inte om Chef enbart riktar sig till akademiker, i så fall är det väl kanske mer berättigat. Men ändå. Sekreterare och tjänstebil… Ganska inaktuellt i mångas arbetsverklighet, chef eller inte, kvinna eller inte.

Mer djupgående analys önskas alltså! Och ge fan i att lägga allt ansvar på kvinnorna. Punkt.

2 thoughts on “Skaffa er en analys!

  1. Calle Fleur skriver:

    Hej!
    Kul att du har åsikter om Chef och vad vi skriver om. Du svingar dock lite väl hårt här. De strukturella frågorna du efterfrågar behandlar vi ofta: Se till exempel undersökningen ”Jämställdhet i arbetslivet – Vad är problemet?” här: http://chef.se/vad-ar-problemet/

    Du efterfrågar nätverk? Chef driver just nu Sveriges största jämställdhetsprojekt i näringslivet någonsin, Battle of the numbers (jag rekommenderar dig att besöka http://www.battleofthenumbers.se).

    Mvh Calle Fleur, reporter och webbredaktör, Chef

    • Tack för att du har läst och tagit dig tid att kommentera! Jag ska absolut kolla in länkarna.

      Själv håller jag inte med om att jag ”svingar väl hårt”. Jag grundar min tankar och åsikter i vad jag själv har upplevt som ung (under 30) kvinna och chef för en av Smålands största ridskolor, samt vad jag har lärt mig på den universitetsutbildning som jag idag går inom Personal och Arbetsliv.

      Synpunkter på vad jag skriver om är alltid välkomna, så fortsätt gärna att läsa min blogg!

Kommentera

