Hundträning och personlighetsanalys

Ikväll började jag och älskade Prins på en ny kurs, Hundkunskap heter den. Ända sedan P var valp har han och jag regelbundet gått kurser för fantastiska Linn på Tex & Terry. Det som jag gillar så mycket med Linn är att hon inte bara är bra på att läsa av hundar, utan också tycker om människor och är en skicklig pedagog. Prins är min första hund och Linn har verkligen hjälpt till med att underlätta mitt hundägande.

Hundkunskapskursen som vi påbörjade idag handlar om att lära sig att läsa av olika hundar. Man tränar med sin egen hund, men vi kursdeltagare får också byta hundar med varandra och testa att jobba med de andras hundar. Det är otroligt spännande och lärorikt! Vi är bara fyra stycken på den här kursen, så det blir gott om tid till var och en. Idag tränade vi på att få hunden att sätta sig utan att använda rösten. Sedan skulle vi lära hunden något nytt, med godis som hjälp. Prins fick lära sig ”tass”. Vi bytte hundar med varandra under båda övningarna, så jag fick träna andra saker med de andras hundar.

Jag tycker jättemycket om Linn som kursledare, bland annat för att hon är så rak och ärlig. Jag hade lite svårt med den första övningen, jag blev osäker när jag skulle jobba med hundarna utan att använda rösten. Det märktes förstås i mitt kroppsspråk, som avspeglade sig på hundarna. Linn kommenterade det ungefär så här: ”Elin, du måste jobba med att bli tydligare och ta för dig mer. Inte bara här, utan i livet i stort. Du är för snäll, du låter andra köra över dig och det märker hundarna.” Hon sa andra saker också, men det är väl själva essensen av det hela. En så klockren analys av mig som person! Det är det som jag gillar så mycket med hennes kurser, de utbildar människor och inte bara hundar.

Som hemläxa ska ytterligare ett nytt moment tränas in, med hjälp av godis. Det blir kanske rulla runt för Prins? Vi ska också läsa en text om hundars sinnen och beteende som vi fick med oss. Så intressant! Jag har ju framför allt Prins som sällskap och inte för att jag vill tävla eller så, men jag älskar att göra saker tillsammans med honom och jag vill lära mig mer om hundar i stort. Det var en helt ny värld som öppnade sig för mig när jag skaffade hund och jag vill bara ha mer!

2 thoughts on “Hundträning och personlighetsanalys

  1. Åsa skriver:

    Vad härligt att du har hittat en tränare som du trivs så bra med! Det finns ju en hel del som har lite mysko inlärningsmetoder…
    Den dagen jag skaffar hund skulle jag också vilja gå kurser; inte minst för att hunden ska få social träning med både människor och andra hundar. Tyvärr finns det inga kurser i närheten, men när den dagen kommer får jag väl kolla upp om det finns någon kurs som stämmer med buss- och tågtider.

    • Det var en lycklig slump att jag hittade henne, har hört många som gått dåliga kurser med dåliga tränare :/

      Hoppas att du hittar någon bra när det är dags! Jag tycker att man blir mycket mer motiverad till att träna när man går kurs också, lite som att rida lektion för någon 🙂

Kommentera

