Något om hälsokontroller

Börjar veckan med att läsa den här artikeln. Mycket intressant! Den beskriver alltså en rapport som menar att det inte finns några vetenskapliga bevis för att hälsoundersökningar för friska personer minskar sjukdomar eller dödsfall. Företag väljer ändå att göra undersökningarna, för att de tycker att det är ett bra erbjudande till medarbetarna. Detta trots att ett större fokus på arbetsmiljön antagligen skulle ha bättre effekt. Hälsoundersökningar för friska personer beskrivs i artikeln som ett slöseri med resurser.

Jag funderar på om detta skulle kunna appliceras på djur, förslagsvis hästar? Det finns ju de som regelbundet gör hälsokontroll av sina hästar, men har det effekt? Jag själv har aldrig gjort det. Jag tänker att det är viktigare att se till att regelbundet träna för en kunnig tränare, att variera arbetet, fodra med foder av god kvalitet och se till att hästen får möjlighet till återhämtning, än att träffa veterinär när hästen är till synes frisk.

Inom ridsporten finns det en mängd ”sanningar” som skiftar beroende på vem man pratar med. Det gäller så väl veterinärvård, som foder och alternativmedicin. Jag, som är en skeptiker, frågar mig alltid: vilka vetenskapliga belägg finns det för en viss uppfattning? Jag tycker också att man ska fråga sig vem det är som tjänar på en viss behandlingsmetod eller på en viss produkt. Det gäller att vara lite källkritisk. Ni vet det här med att om det verkar för bra för att vara sant, så är det ofta det också… 😉

När det gäller oss människor och läkarkontakt så har vi ju alltid möjlighet att säga ifrån och fråga om det är något som känns oklart eller fel. Hästarna är alltid utelämnade till vår välvilja. Därför är det om möjligt ännu viktigare att vara självkritisk, ställa frågor och analysera vilka behandlingar, fodertillskott och träningsmetoder som vi utsätter dem för.

One thought on “Något om hälsokontroller

  1. Suvi Räsänen skriver:

    Jag är en av dem som gör ”hälsokontroller” på mina hästar. Eller, såhär: om jag tycker att något verkar annorlunda, t.ex. tappad bjudning, motvilja eller vad det nu kan vara, så kollar jag hellre upp hästen INNAN jag eventuellt kan SE problemet som exempelvis en hälta. Om man känner sin häst och märker att det är något som inte stämmer föredrar jag att kolla upp det innan det blir värre. Det betyder inte att jag sprutar leder titt som tätt, rider vidare och sedan sprutar igen… Men jag tror helt klart på att kolla igenom hästarna regelbundet och hjälpa dem så gott jag kan INNAN de tydligt visar problem, just för att de inte kan prata. Vi människor kan ju lite lättare tala om ifall vi mår dåligt på ett tidigare stadium.

    Jag tror det finns många som rider år efter år på hästar som kanske inte är tydligt halta men ändå ”ofräscha” – och kanske inte ens inser att den hästen hade kunnat prestera mycket bättre.

    Självklart ska man inte ”leta fel” och tro att en veterinär kan fixa allt och så behöver man knappt träna, men det ena utesluter ju inte det andra. Man kan kombinera hälsokontroller med bra foder, varierad träning osv. För min del känner jag i alla fall att det lönar sig att hålla koll på djuren innan det kanske blir stora problem. Och på det här sättet så har jag i princip aldrig haft hästar som blivit halta av överansträngning. Hovbölder och vrickningar är ju dock svårt att skydda sig ifrån…

    Kan tillägga att mina hästar är lektionshästar som kanske inte alltid jobbar med att ”bygga upp” sig på rätt sätt eftersom det är olika ryttare osv. Därför tror jag att den här typen av koll är förebyggande (i kombination att jag rider igenom dem regelbundet själv såklart). Men har man en häst som man alltid rider själv och den känns bra, så finns det såklart ingen anledning att kolla igenom den ”bara för att”.

Kommentera

