Hellre blåögd och naiv än bitter och kränkt

Häromdagen följde jag en länk på Facebook och hittade det här blogginlägget. Ni har kanske redan sett den här bilden?

inkomstmyter02

Jag tycker att den är väldigt informativ och att hela inlägget är bra skrivet. Lämnade en kommentar (sedan jag själv började blogga har jag börjat förstå hur skönt det är att som bloggare få feedback på det som man har skrivit). Fick också några svar på den kommentaren:

KommentarKäre ”Stefan” och käre ”Peter”. Ni får gärna tycka att jag är naiv och blåögd. Det är okej. För jag är hellre naiv och godtrogen än bitter, cynisk, oempatisk och egoistisk. Upphöjt i en miljon!

Detta med att börja här hemma: vi i Sverige har ju råd! Vi har sån sjuk tur i det här livslotteriet, som är födda i ett land med all världens resurser och välfärd. Vi har alla möjligheter att dela med oss, självklart ska vi göra det! Att ”börja här hemma” förresten, hur ska vi här hemma hjälpa de oskyldiga civila människor som i Syrien utsätts för kemiska stridsmedel? Det finns väl ingen som väljer att fly sitt gamla hemland? Om alternativen finns så stannar man ju där man har sin släkt, sina vänner och sina minnen. Men det finns människor som inte har något val. Att ta emot dessa människor och ge dem chans till en nystart och chansen att faktiskt överleva, det kommer inte att leda till att Sverige går i konkurs. Det argumentet är ju bara tramsigt och ogenomtänkt.

Jag håller med om att vi i Sverige behöver bli bättre på integration. Jag har tidigare skrivit om det här. Men att vi behöver bli bättre på något betyder inte att vi ska sluta göra något annat, som att välkomna människor som befinner sig på flykt.

Förresten, ”Stefan” du kanske vill berätta lite om vad du själv gör på hemmaplan? Alla tips är välkomna!

One thought on “Hellre blåögd och naiv än bitter och kränkt

  1. kickanwicksell skriver:

    Kämpa på och JA, det är verkligen värt hur mycket som helst att få lite peppning bland all skit! ❤

Kommentera

