På söndag ska ni gå och rösta

Jag skriver ni, för jag är inte medlem i Svenska kyrkan och får således inte rösta i kyrkovalet. (Varför jag inte är med i kyrkan har jag skrivit lite om här.)

Ni som är medlemmar ska använda er av er demokratiska rättig-/skyldighet och gå och rösta på ett demokratiskt parti. Det som är tråkigt med ett lågt valdeltagande är att det ger utrymme för främlingsfientliga partier, som Sverigedemokraterna, att få fler mandat. De ser till att mobilisera för att få så många röster som möjligt och sedan kan de driva sin linje i kyrkan. Det tycker inte jag är okej! SD försöker göra sig rumsrena, men jag köper inte det. Jag tycker att den människosyn som partiets representanter visar upp är vidrig. Jag hoppas att alla ni som har möjlighet att påverka tar er chans nu på söndag!

Ibland så hävdar människor att religion och politik (eller idrott och politik) inte hör ihop. Jag håller inte med, för jag tänker att nästan allt är politik. Vilken människo- och samhällssyn som man har avspeglas i ens handlingar och jag tycker att det mycket bättre att vi öppet pratar om politik och tar demokratiska beslut, än att det sker i hemlighet.

Så, läs på nu och välj vad ni ska rösta på! Jag är er röstcoach 😉

Kommentera

