Ledstjärna #10

Jag tar ansvar och agerar om någon bryter mot våra regler.

Nu har jag kommit till sista delen i min serie om ridsportens ledstjärnor. Alla tidigare delar finns under kategorin Ridsport här på blåggen. Gå gärna tillbaka och läs/kommentera! 🙂

Det här med att våga säga till och säga ifrån alltså… Det är inte lätt och jag erkänner att jag är konflikträdd. Jag är ju en vän av positiv förstärkning och jag ogillar att vara polis. Självklart förstår jag att det är tvunget att vara lika för alla och att det är nödvändigt att säga ifrån om någon bryter mot de gemensamma reglerna. Annars är det ju ingen mening med att ha regler. Det finns förstås olika sätt att säga ifrån på. Man måste inte vara hård i tonen, utan kan på ett lugnt sätt tala om varför vi har bestämt oss för att göra saker på ett visst sätt. Det är ju oftast lättare att följa regler om man förstår varför de finns. Det värsta jag vet är när man kommer till ett stall som är översållat av förbudsskyltar och arga lappar. Det är en enkel väg att gå, men då har man inte jobbat på att få de som vistas där att förstå varför saker ska göras på ett visst sätt, utan bara förbjudit. Det tror jag skapar mer irritation än vilja att göra rätt.

Även om det ibland kan kännas jobbigt att säga ifrån, särskilt om man som jag gärna vill bli omtyckt, så är det ju som det står i ledstjärnan; det handlar om att ta ansvar. Ansvar för att både hästar och människor ska känna att de är i en säker miljö med rättvisa bestämmelser som är lika för alla. Det går inte att ha regler som inte följs av alla. Extra viktigt är det förstås att de personer som har en ledande ställning och som är med och beslutar om reglerna föregår med gott exempel. Annars blir ju hela projektet meningslöst.

Hur kan man då utforma stallregler för att de ska bli lätta att följa? Jag tycker att det är viktigt att de görs i positiv anda. Istället för att skriva ”skrik inte i stallet!” kan man skriva ”i stallet talar vi i lugn samtalston”. Det är också bra om så många som möjligt av de som vistas på anläggningen får vara med och utforma reglerna. Har man själv varit med och skapat blir också chansen större att man vill vara med och efterfölja dem.

Med detta avslutas alltså mina funderingar kring ledstjärnorna, för den här gången. Läs gärna mer här!

Kommentera

