Ett minne

elinflanör
Foto: Åsa Månhage

Varje gång jag åker för att hälsa på mina föräldrar tänker jag att jag ska ta med några gamla bilder och scanna in dem, så roligt att ha i datorn ju! Varje gång glömmer jag det… Tack Åsa för den här fina bilden! Jag är ungefär 12 år gammal och det är så många ljuvliga detaljer på den:

  • Hårspännena och glasögonen är ju bara…
  • Halsbandet som jag fick av min bästa kompis när hon hade varit utomlands.
  • Klubbtröjan, flitigt använd!
  • Tränset, köpt på Börjes i Tingsryd för 129:- inklusive tyglar. Viktigt det där sista. Jag och bästa kompisen hade likadana till våra favorithästar.

Och så ponnyn. Älskade käraste Flanör. D-ponny, fjordingkorsning som var ridskoleponny och min sköthäst under tre år. Därefter hyrde mina föräldrar honom till mig och jag hade honom som min egen ett år. Flanör: envis, charmig, busig, urstark, galen i allt som var ätbart, över allt annat älskad av mig. I hans spilta tillbringades många timmar, på hans rygg upplevde jag både motgång och framgång. Jag vet inte hur många gånger som jag ramlade av när han stannade på hinder, bockade, eller bara bestämde sig för att gå hem när vi var på uteritt. Med honom plockade jag mina första rosetter på klubbtävling. Jag red privatlektion för min ridlärare varje fredag och lärde mig verkligen att rida på den här ponnyn.

Hans ägare, som hyrde ut honom till ridskolan och till mig och min familj, var väl sådär halvseriös. När han kom till ridskolan uppgavs hans födelseår vara 1988. När vi sedan tog över honom sades han vara född 1990. När jag nu har googlat efter honom verkar han enligt uppgift varit född 1995. I så fall hade han bara varit två år gammal när han kom till ridskolan… Genom mitt detektivarbete har jag förstått att han numera betar på de evigt gröna ängarna, vilket är honom väl unt. Ett långt liv med många tillfälliga hem är slut, men jag ska aldrig glömma hur stark kärleken mellan en ridskoleunge och en ponny kan vara.

One thought on “Ett minne

  1. […] Visste ni att Carla är min fjärde egna häst? Jag tänkte att jag ska skriva lite om hästarna som jag har ägt, och så blir det kanske några ”bonusinlägg” om andra hästar som jag har ridit. Om älskade ponnyn Flanör har jag redan skrivit här. […]

Kommentera

