19 tecken på att jag har för många prylar?

Jag fick ett reklam-mejl med den här länken. Kan man bli ett proffs på att shoppa? Ett proffs på att köpa ännu fler saker?

Jag tänker så här: Varför ska (framför allt) kvinnor läras att jakten på de perfekta skorna är meningen med livet? Självklart för att skotillverkare och skobutiker behöver tjäna pengar, förstås. Men kanske också för att hindra oss från att göra viktigare saker? Då uppstår nästa fråga: vad är det som är viktigt och vem bestämmer det?

Jag tycker också att det är roligt att köpa nya saker, kläder, skor och hundleksaker 😉 Men jag skräms av att så mycket går ut på att få oss att konsumera så mycket som möjligt och att det finns så mycket pengar och olika intressen som styr vad vi konsumerar och vilken reklam som vi faller för. Jag har mer och mer börjat tänka att jag skulle vilja leva ett mindre prylfixerat liv. Ändå är det svårt, för på en och samma gång som jag kritiserar konsumtionssamhället så inser jag ju att jag är en del av det.

Jag går tillbaka till frågan om vad som är viktigt. Viktiga saker för mig är

  • att må bra psykiskt
  • att vara med människor som jag tycker om
  • min hund
  • hästar
  • vara utomhus/i naturen
  • känna att jag gör saker som är bra för både mig själv och för andra, till exempel föreningsengagemang

De flesta av dessa punkter har ganska lite med konsumtion att göra. Ändå inser jag att jag lever ett bekvämt liv och att det är det som jag är van vid. Jag konsumerar, utan att alltid tänka på att det viktiga i livet är något helt annat än att köpa saker. Hästintresset är ett förstås ett kostsamt intresse. På senare år har prylhysterin på det området slagit alla rekord, något som jag inte märkte lika tydligt när jag var yngre. Det kan vara svårt att stå emot, jag märker det själv. Jag är medveten om att ett visst märke på en pryl inte behöver betyda att den är bättre än någon annan, men det är som att ”vill ha-triggern” sätts igång av vissa saker.

Jag försöker sälja/ge bort prylar som jag inte använder. Det är skönt att rensa, att inte ha för många saker, även om jag inser att jag har otroligt mycket prylar, ändå. Att köpa saker via till exempel Blocket eller Tradera känns också bra, att kunna ta över något som någon annan inte längre behöver, istället för att alltid köpa nyproducerat.

Jag gillar att göra fynd, att hitta billiga saker. Vem gör inte det? Det finns ju till och med ett teveprogram om Ullared… Samtidigt gnager det dåliga samvetet, vem är det som har tillverkat den här billiga prylen och under vilka förhållanden? Hur påverkar min längtan efter en bra deal andra människors liv och miljön runt omkring oss? Som vanligt brinner det i min hjärna…

Hur tänker ni kring konsumtion och skulle ni säga att shopping är ett intresse, att jämställa med mitt intresse för hästar eller hundar? Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker om det…

2 thoughts on “19 tecken på att jag har för många prylar?

  1. Åsa skriver:

    När jag läser hästbloggar så känns det verkligen som om det har blivit mer modeinriktat! När jag var aktiv så drog man på sig sina gamla ridbyxor, och på överdelen hade man tröjor som gått sönder eller blivit omoderna, och som man därför inte ville använda i skolan.
    Nu verkar det gälla att ha märkeskläder och matchande outfits.
    Jag tycker att det ser supersnyggt och proffsigt ut, men tycker samtidigt att det är en tråkig utveckling. Ridning är redan något av en klassport, och med den här trenden blir det ännu större press på att lägga ner pengar.

    • Jag håller med! Jag ogillar också att hästen görs till en slags accessoar, som ska vara matchad från topp till tå. På Strömsholm brukade vi skoja om att ”kan man inte rida bäst kan man i alla fall vara snyggast klädd” 😉 Fast lägger man lite mer pengar på träning och mindre på nya schabrak så blir man nog bättre på att rida…

Kommentera

