Jag har en konspirationsteori

Idag var jag på apoteket och hämtade ut nya p-piller. Jag är egentligen inte så värst förtjust i att stoppa i mig hormoner, det är faktiskt inte helt riskfritt. När jag tog upp det med barnmorskan som skrev ut pillren senast så bemötte hon mig ganska nonchalant, vilket jag tycker är tråkigt. Min oro för hur pillren påverkar både kropp och humör är värd att tas på allvar, tycker jag.

Nåväl. Jag hoppas att det ytterst bristfälliga undervisning i sex och samlevnad som jag själv fick i skolan ser annorlunda ut idag (håhåjaja, tant är minst 128 år gammal). Men så som jag har uppfattat det så har vi fortfarande problem med att ansvaret för att skydda sig mot både oönskad graviditet och sexuellt överförbara sjukdomar fortfarande läggs till större delen på tjejer och kvinnor, än på killar och män. Håller ni med mig om det, eller är jag ute och cyklar?

Nu till min konspirationsteori: Varför finns det inga hormonella preventivmedel för män? Är det svårare att ta fram än för kvinnor? Eller är det för att de män som tar fram sådant inte tycker att det är värt att riskera liv och hälsa för något som likaväl kvinnor kan göra? Det är ju ändå så att det är kvinnans kropp som drabbas av en oönskad graviditet. Vore det inte då rimligt att män också kunde tänka sig att riskera något? Det är alltså här som jag anar en konspiration, en konspiration som drabbar kvinnor.

Har ni hört temat för årets upplaga av Musikhjälpen? Det är ”alla tjejers rätt att överleva sin förlossning”. Jag kan bara applådera det temat, det är allt för många kvinnor som saknar tillgång till så väl preventivmedel som säkra aborter. Jag hoppas att mycket pengar kan samlas in i december och att de sedan kan komma till god nytta.

One thought on “Jag har en konspirationsteori

  1. Åsa skriver:

    När jag började knapra p-piller runt år 2000, tyckte barnmorskan att jag skulle äta Desolette, trots att jag var överviktig, rökte och knappt motionerade. Som gjort för proppar, och Desolette är ökänt just för att det orsakat mycket proppar (bl.a. min kompis har haft en, trots att hon inte befann sig i någon riskgrupp). Jag lyckades övertala barnmorskan att få börja med minipiller i stället, som inte ska vara lika farligt. Även p-spruta och p-stav ska vara mindre riskfritt, liksom spiral, men spiral sätter man inte gärna in om man inte har varit gravid.
    Var inte rädd för att fråga din barnmorska, eller för att be om att få prata med en annan barnmorska om du inte tycker att hon lyssnar på dig.
    Jag käkade Cerazette (minipiller) som fungerade jättebra. Nu har jag p-stavar, som också verkar passa mig prima!
    Gillar i alla fall din idé om att ta fram ett p-piller för männen!

Kommentera

