Ledstjärna #7

Jag bekräftar och berömmer andra.

Jag är ju mycket förtjust i det som kallas för positiv förstärkning. Jag tror att människor (och djur!) mår bättre, lär sig lättare och blir mer vänligt inställda till sin omvärld om de får höra att de är bra. Dessutom tror jag att svaga sidor eller sådant som man har svårt att lära sig förstärks och blir lättare om man får beröm för det som man gör bra.

Bekräftelse är för mig ett bevis på att jag har blivit sedd, eller att jag har sett en annan människa. Det kan till exempel vara något så enkelt som att hälsa på alla som man möter i stallet. Att säga tack om någon håller upp dörren för en. Att be om ursäkt om man råkar stöta till någon. Det är ju den enklaste formen av bekräftelse, att visa för andra att de märks, att de är värda att uppmärksammas. Bekräftelse kan också vara att tala om för någon annan att man tycker att personen handlar fel. Då visar man att man har sett personen som förhoppningsvis får sig en tankeställare.

För mig är det viktigt att själv få bekräftelse och beröm. Jag har blivit tryggare i mig själv, men tidigare var jag väldigt osäker och då var det ännu viktigare att andra människor såg mig och att de talade om för mig när de tyckte att jag hade gjort något bra. Tyvärr kan det slå över för mig, bli till en hets. I skolan var det betygen som fick mig att gå upp i varv, om jag inte fick bekräftat att jag var bra genom att få högsta betyg blev jag knäckt. Det tror jag är ett relativt vanligt scenario och vi som träffar skolungdomar har ett viktigt ansvar, att prata med dem och försöka få dem att vara nöjda med sig själva. Idag kan jag erkänna att jag är lite lätt beroende av att kolla bloggstatistiken… Det är ju en slags bekräftelse, precis som likes på Facebook eller Instagram. När jag ser att ni har läst eller kommenterat känns det förstås bra. Om ingen läste hade det ju inte varit lika roligt att fortsätta.

Det är nog många som håller med mig om att det kan kännas lite pinsamt att få beröm. Jag övar mig på att bara säga ”tack!” istället för att slå det ifrån mig. För om jag nu tycker att det är så viktigt att bekräfta och berömma andra, då måste jag ju också försöka leva som jag lär… 🙂

Kommentera

