Ledstjärna #6

Jag visar respekt för alla människor.

De första fem ledstjärnorna handlar ju om hur vi beter oss mot hästar. De kommande fem handlar istället om hur vi är människor emellan. De är inte bara användbara i ridsportsammanhang, utan fungerar som just ledstjärnor i livet i stort.

Vad är då respekt? För mig betyder det att jag utgår från att alla människor som jag möter har goda intentioner, tills motsatsen bevisas. Att jag försöker se människan bakom åldern, könet, hudfärgen, sexualiteten, religionen eller funktionsnedsättningen. Att jag försöker vara empatisk och sätta mig in i hur andra kan känna. Det betyder också att jag förstår att ingen är felfri. Att alla, även jag själv, kan säga och göra saker som de sedan ångrar. Jag försöker också respektera mig själv genom att stå upp för mina känslor och åsikter. Självrespekt är också att våga säga nej och att våga säga ifrån. Att dessutom acceptera att andra gör det.

Att respektera andra handlar för mig också om att visa intresse för andra människor. Att lyssna till vad de har att säga och att ställa följdfrågor. Här vet jag att jag ibland brister, men det handlar inte om ovilja från min sida, utan mer om någon slags blyghet/svårighet att kallprata. Fast det är ju rätt skönt att vara tyst ibland också, det kan vara ett annat sätt att visa respekt på. Att respektera människors olikheter genom att förstå att inte alla vill bli bemötta på samma sätt.

En annan sak som jag tänker på är det här med att skilja på sak och person. Det är inte helt lätt alla gånger. Jag tycker att det är respektfullt att kunna diskutera olika sakfrågor, till exempel politik, utan att för den sakens skull gå till personangrepp eller bete sig illa på andra sätt. Här tycker jag att det finns en del att jobba på, till exempel här på Internet. Ibland kan man läsa kommentarer på bloggar eller på nyhetsartiklar som är fruktansvärt kränkande och respektlösa. Då undrar jag om de personerna uttrycker sig likadant i tal som i skrift? Det krävs minst lika mycket respekt av den som är ”anonym” (man är ju ändå aldrig helt anonym på nätet) som den som framträder med sitt riktiga namn.

Nu har jag definierat respekt. Det begreppet betyder kanske inte samma sak för alla, men jag tror att det kan vara bra att ha det med sig och fundera över det ibland, vad det betyder för just en själv. Lite vänlighet har väl sällan skadat någon…?

Kommentera

