”I’m young and I’m strong, but I feel old and tired”

I perioder har jag en väldig åldersnoja. Jag tror att det är för att jag jämför mig med vad andra som är jämnåriga eller yngre har åstadkommit. Jag har ju gjort vissa saker i ”fel ordning”, jobbat heltid innan jag började plugga till exempel. Det gör att jag tillhör de äldsta i min klass på universitetet. Många i min ålder har ju barn, eller planerar barn, eller är med barn. Det kan också göra att jag känner mig som en gamling ibland, trots att jag vet att jag ändå är relativt ung.

Här är en lista på några ålderstecken:

  1. Jag använder sulor i mina Converse, för att det inte är bra för fötterna att gå i platta skor…
  2. Jag läser hellre morgontidningen i pappersformat än på datorskärmen.
  3. Jag använder mitt Ica-kort flitigt. (Enligt en kompis har jag en ”vuxen-plånbok” med många kort i.)
  4. Jag tackar nej till att gå ut på krogen med argumentet ”jag blir så trött dagen efter”.
  5. I oktober har jag haft körkort i tio år. Helt galet länge! Dessvärre är det inte någon garanti för att jag har lärt mig att köra bil bra, min stackars Volvo får stå ut med det mesta.
  6. Jag går hellre i skogen med hunden än tar en shoppingrunda på stan.
  7. Jag tittar med fascination på overallklädda studenter som härjar runt under den pågående insparksveckan och tänker ”hur orkar de? De måste ha sömnbrist!”
  8. Jag är skeptisk till house-musik och förstår inte alls hypen kring SHM.
  9. Jag bidrar till att sänka publikens medelålder när jag går på konsert.
  10. Har börjat använda reflexväst, inte bara till häst, utan även i trafiken.

När (om?) jag blir gammal ska jag bli en tvättäkta kulturtant! Men jag ska aldrig glömma hur det är att vara ung.

3 thoughts on “”I’m young and I’m strong, but I feel old and tired”

  1. Åsa skriver:

    Äsch, kom igen med din åldersnoja när du sitter och broderar och upptäcker att du pratar om krämpor hela tiden. DÅ som först kan du känna dig välkommen till min värld! 😉

Kommentera

