Något av det svåraste som finns

Idag ska jag outa en av mina sämsta sidor. När jag säger (skriver?) att det är en dålig sida menar jag både ur mitt eget perspektiv, och ur andras.

Jag är, för att citera en vän, ”helt jävla värdelös” på att prata om känslor, hur jag mår och hur jag vill ha det. Jag tror att det alltid har varit så. Kanske tränade jag för lite på det som barn? Det är mycket lättare för mig att skriva. Jag kan ha färdigformulerade meningar i mitt huvud, men de kommer bara inte ut när jag ska säga dem. Det är som att tungan blir förlamad. Detta gäller nästan bara när jag ska prata om mina egna känslor, annars har jag (oftast) inte så svårt att prata.

Jag vet att detta ställer till problem för mina nära. De är inte tankeläsare (tror jag? Fick lite tvångstankar när jag skrev det där… ;)). Nej, men hur ska de som tycker om mig veta vad jag vill när jag har så svårt att uttrycka det?

Varför blir jag så förlamad då? Jag tror att det finns två huvudorsaker. Den ena är att jag är livrädd för att bli sårad/missförstådd/bagatelliserad/betraktad som gnällig. Det har hänt. Jag är en känslig typ, jag skyddar mig själv genom att inte avslöja för mycket. Det är mitt starkaste försvar. Den andra huvudorsaken får mig att känna mig mer självmedveten. Jag vill inte framstå som osmart. Därför måste jag tänka genom sånt som jag ska säga för att det ska komma ut rätt, vilket leder till att tillfällena går mig förbi. Den hang-up:en borde vara lättare att komma över än den första, kan jag tycka.

Jag har gått i terapi. Jag slutade dels för att jag mådde bättre, men också dels för att det inte var så meningsfullt när psykologen fick dra varenda ord ur mig. Hon försökte ibland vara tyst för att få mig att prata. Haha, som om jag inte kan vara tyst hur länge som helst? Jag är the queen of tysta leken. Vi kom alltså inte runt detta.

Att jag över huvud taget kom i kontakt med vården och fick möjlighet att gå i terapi är tack vare en vän. Hon bangade inte för att fortsätta fråga mig hur jag mådde när jag ljög om att allt var bra. De flesta frågar bara en gång och det är ju helt normalt! Det ska ju inte behövas hundra försök.

Så. Min intention är ju att komma runt detta problem. Men det är så inihelvete svårt!! Något av det svåraste som finns. Ändå tänker jag att livet skulle bli enklare om tungan slutade vara förlamad och jag kunde prata om hur det känns.

3 thoughts on “Något av det svåraste som finns

  1. Åsa skriver:

    Haha, jag är också expert på tysta leken! Har fått höra att det kan ha berott på att terapeuten/terapiformen kanske inte passade mig, men har testat flera, och det blir alltid likadant.
    När jag pratar med kompisar försöker jag oftast skratta och skämta bort det jobbiga, och om jag någon gång berättar, försöker jag korta ner det jag säger så mycket som möjligt.
    Även jag har mycket lättare för att skriva. I vissa landsting finns det terapi över internet. Jag är övertygad om att det skulle passa mig perfekt!

    • Jag tyckte ändå att psykoterapi fungerade helt okej för mig. När jag mådde som sämst var det en trygghet att det fanns någon som ”höll koll” varje vecka. Jag har testat kbt också, det var inte min grej. Kan iofs också ha berott på att psykologen antagligen hade värre problem än jag… 😉
      De pratade faktiskt om nätterapi på radion igår, det verkar fungera för de som har svårt att tillgodogöra sig terapi den traditionella vägen.

  2. Louise skriver:

    Det lät väldigt bekant. Jag är magnifik på att prata om ofarliga och ganska oviktiga saker om mig själv. På det sättet kan folk få för sig att jag är en öppen person. Att prata om bagateller kan jag lätt ägna timmar åt. Sen är det ju det där andra.

Kommentera

