Tankar från trädgården

Jag, min hund och mina föräldrars två katter sitter just nu i föräldrarnas villaträdgård. Det är inte otäckt, på något sätt 😉 Mitt enda problem just nu är väl att solen blänker i datorskärmen så att det blir lite svårt att se, typ.

Detta med att komma tillbaka till staden där jag växte upp ger mig alltid lite blandade känslor. I tonåren hade jag en stark längtan härifrån och jag känner fortfarande inte något sug efter att flytta tillbaka. Jag är liksom färdig med den här platsen. Samtidigt ger den många minnen och chanser till återblickar. Det är roligt att se hur saker förändras, hur nya hus byggs och hur gamla försvinner. Det är inte så dumt att hänge sig åt nostalgi och besöka gamla favoritplatser. Jag var 21 när jag flyttade härifrån, så det är naturligt att jag har både bra och dåliga minnen från platsen. Jag försöker att inte älta dem.

Jag bodde i samma hus under hela uppväxten. I samma trädgård som jag skriver detta har jag lekt, skrattat, gråtit, slagit mig, lyckats med nya saker. Inatt har jag sovit under snedtaket i mitt gamla rum. Det ser inte alls ut som det gjorde när jag bodde här (alltså, väggarna och taket är ju kvar på samma ställen, men möblerna är annorlunda). Jag minns hur jag längtade bort, att jag tyckte att rummet var så invant och tråkigt. Idag kan jag vara tacksam över att jag hade ett eget rum, se det som en förmån. Även om jag aldrig fick någon egen nyckel så att jag kunde låsa rumsdörren om mig, vilket jag så hett önskade när jag var tonåring…

Det är på den här platsen som jag har blivit formad till den jag är nu. Visst har jag lärt mig nya saker sedan jag flyttade härifrån, men det är ju ändå här som grunden till den som är jag lades. Både mina goda och mindre goda egenskaper har jag tillskansat mig här.

Om det finns något som jag saknar från tiden på den här platsen, så skulle jag säga att det är närheten till havet. Det finns inte där jag bor nu. Jag tycker om att vara nära vatten. Ändå är det så många faktorer som väger upp, om jag jämför min nuvarande bostadsort med denna, så jag får väl leva utan havet ett tag till.

2 thoughts on “Tankar från trädgården

  1. Louise skriver:

    Hittade hit via Åsa. Verkar vara en jättebra och intressant blogg. Och herregud, vad du skriver bra!

Kommentera

