Kvitto, tack!

Lägg nu handen på hjärtat: Hur många gånger får du kvitto när du betalar tränaren, hovslagaren eller sadelutprovaren kontant?

Det finns gott om svarta pengar i omlopp inom hästnäringen. Jag tycker att det suger. När jag är ute och gör uppdrag i mitt företag fakturerar jag alla kostnader och sedan betalar jag in moms till Skatteverket. Det finns de som istället tar kontant betalning och stoppar pengarna i fickan. Det leder förstås till att de kan ta ut en lägre kostnad av eleven/kunden, vilket i sin tur snedvrider konkurrensen.

Jag tänker så här: Om vi har ett gemensamt system, som skattesystemet, så kan man ju tycka att det är bra, eller så kan man tycka att det är dåligt. Tycker man att det är dåligt får man engagera sig för att försöka ändra på det, förslagsvis på politisk väg. Vad som inte fungerar är att strunta i det gemensamma systemet och ställa sig utanför det. Ur min synvinkel är det ett sätt att underminera demokratin. Dessutom: varför ska den som inte bidrar till vår gemensamma kassa få utnyttja de förmåner som den är till för att betala? Sjukvård, skola, bibliotek, vägar…

Att jobba svart kan på kort sikt leda till snabba pengar. På längre sikt är det en sämre affär. Vad händer om du skadar dig på jobbet så att du inte kan arbeta mer? Då blir de snabba pengarna ganska omgående inga pengar, vilket inte är så kul.

Det bästa sättet att motarbeta dessa svarta pengar för den enskilde är såklart att inte jobba svart. Dessutom är det en bra idé att be sin tränare eller vem det nu är som du betalar kontant om kvitto. På så vis kan du hjälpa till med att rensa upp bland de som inte är seriösa i sitt yrkesutövande.

Kommentera

