Ledstjärna #3

Jag ser till att hästen finns i en trygg och säker miljö och jag reagerar om den far illa.

Det finns en sak som jag ångrar jättemycket. Det var när jag var och tittade på en hoppträning och tränaren satte en fast martingal på en av hästarna och lät hästen hoppa med den. Det syntes att hästen tyckte att det var obehagligt och den hoppade också sämre, med sänkt rygg och med olyckliga ögon. Det som jag ångrar är att jag inte frågade tränaren hur hen tänkte, varför hästen skulle hoppa med fast martingal? Som ridlärare och tränare kan det hända att man fattar beslut som i efterhand inte känns rätt och det är ju mycket möjligt att tränaren själv sedan kände att det här inte var den rätta vägen att gå. Jag ångrar mig i vilket fall, för jag följde inte ovanstående ledstjärna i det här fallet. Jag hoppas att jag slipper hamna i en liknande situation igen, men om jag gör det så hoppas jag att agerar annorlunda.

För övrigt så finns det ju olika åsikter om vad som är att fara illa. Antagligen lika många olika åsikter som det finns hästmänniskor. Uppenbara saker, som väl de flesta kan hålla med om, är att hästen får stryk, ingen mat eller vatten, har vanskötta hovar, tvingas vara ensam utan andra hästar och så vidare.

En trygg och säker hästmiljö befolkas av kunniga hästmänniskor. Varje häst får den tid som den behöver, ses som en individ. Jag är övertygad om att hästar mår bäst av att vara utomhus så mycket som möjligt. Att (en välskött) lösdrift är att föredra för yngre hästar och för hobbyhästar som rids max en gång om dagen. Hästen själv blir mycket mer trygg och säker att rida om den får göra av med lite energi tillsammans med sina artfränder, det tror åtminstone jag.

Tillbaka till det där med att reagera. Jag tycker att det är bra att det uppmärksammas på tävling när en ryttare behandlar sin häst orättvist. Men jag tycker att vi måste vara mer självkritiska även på hemmaplan och våga diskutera oftare, även med de som anses vara kunniga tränare och ledare. Det gäller inte bara i ridningen, att fråga veterinären och hovslagaren varför de gör på vissa sätt tycker jag hör till en god hästhantering. Ju mer kunnig jag som hästmänniska bli, desto tryggare och säkrare blir min häst.

Kommentera

