Är det okej att inte orka?

Som bekant är världen i många avseenden helt förjävla vidrig. Jag har inte sett tevebilderna från Syrien, men fått dem beskrivna för mig. Är det okej att stänga av teven, hoppa över utrikessidorna i tidningen och istället titta på ryttar-EM och läsa om lokalpolitik?

Det är ju inte bara långt borta som det händer hemska saker. Jag stängde av radion när Verkligheten i P3 skulle handla om unga svenska tjejer som sålt sex. Jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att läsa Kristian Gidlunds blogg eller bok. För jag kan inte hantera det.

Jag blir så påverkad av hemska saker som händer. När vi läste om Förintelsen i gymnasiet drömde jag vidriga mardrömmar om tågspår och halvdöda människor. Härom veckan läste jag en artikel om tvångsmatningen av fångar i Guantánamo och den har förföljt mig sedan dess. Jag kan inte släppa det. Jag inbillar mig att det betyder att jag är empatisk, detta att jag tar sådana saker till mig så starkt. Men är det okej att inte orka, att välja bort det som är jobbigt?

Här sitter jag i soffan med en varm och mjuk hund som snarkar bredvid, magen är full av äppelpaj och jag har det inte på något sätt dåligt. Är det då min skyldighet att försöka sätta mig in i hur andra har det, eller kan jag välja bort vissa saker? Om jag har rätt till mina känslor, betyder det då att jag har rätt att välja bort vissa saker som framkallar jobbiga känslor? Om jag väljer bort, vad gör det med mig?

Dessa småsaker funderar jag på ikväll… 😉

4 thoughts on “Är det okej att inte orka?

  1. Åsa skriver:

    Klart att du har rätt att blunda! Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Att du väljer att inte se de värsta utrikesnyheterna, och med det gå och grubbla och må dåligt över dem, gör kanske att du har mer energi att göra något på hemmaplan. Och på hemmaplan gör du mycket gott!
    Dessutom kan det under vissa perioder vara fullt tillräckligt med att orka med sig själv och sitt eget liv, oavsett hur bra man har det.

  2. susitar skriver:

    Om de värsta nyheterna bara gör så att du blir handlingsförlamad – då är det ingen poäng i att lyssna på dem. Huvudsaken är väl vad man gör? Man kan liksom donera pengar till Amnesty utan att läsa detaljerade beskrivningar av tortyr, och man kan ge en hemlös man en kopp kaffe utan att tänka på hur han hamnat där.

Kommentera

