Ledstjärna #1

Jag hanterar hästen på ett sätt som jag kan stå för och som jag är stolt över inför omvärlden.

Hästvärlden är ju orättvis på så vis att det finns de som har möjlighet att ha egen häst och så finns det de som inte har det. De som har förutsättningar att rida på ridskola, vara medryttare, fodervärd eller skötare och de som inte har de förutsättningarna. Jag har i flera omgångar varit hästägare och är nu fodervärd åt en häst. Jag har ridit på ridskola och jag har jobbat som ridlärare. Jag är säker på att den som har en häst att ta hand om av många andra ses som en förebild. Som bekant gör inte människor som vi säger, utan som vi gör. För mig betyder det att jag i alla lägen måste tänka på att andra kan ta efter mig, när jag hanterar eller rider min häst. Jag vill göra det på ett säkert sätt och på ett sätt som får både häst och människa att må så bra som möjligt.

För mig betyder god hästhantering att kunna läsa av hästens reaktioner och ta hänsyn till hästens naturliga instinkter och behov. Till exempel att inte bestraffa den häst som visar rädsla, låta hästen gå i hage tillsammans med andra hästar eftersom den är ett flockdjur, att vara en lugn men bestämd ledare för hästen.

När jag var yngre hände det oftare att jag tappade tålamodet med hästar och behandlade dem orättvist. Jag hoppas att jag har vuxit ifrån det beteendet idag… När jag tänker på detta med att vara stolt inför omvärlden så tänker jag också att jag skulle behöva öva på att oftare fråga människor varför de hanterar sina hästar på ett visst sätt. Det är nog inte alla som tänker på att de är förebilder och som skulle må bra av att göra det.

Det fina med ledstjärnorna är ju att de är öppna för tolkningar. Vad innebär denna första för just dig? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

4 thoughts on “Ledstjärna #1

  1. Sussie skriver:

    Jag anser oxå att det är viktigt att föregå med gott exempel och att försöka behandla hästen så naturligt som möjligt och med respekt för deras natur (STORA flyktdjur).

    Har dock haft kollegor (??!!) och stallkompisar som väldigt slentrianmässigt hanterat sina och ANDRAS hästar, ibland mitt framför ”tvättsvampar” -ridskoleeleverna.

    När jag påpekat detta har jag mer eller mindre blivit utskälld och ombedd att sköta mitt :/

    Trist och tråkigt, eller så är jag nörd!
    Men jag tycker det är viktigt för min din hästens och övrigas säkerhet och välmående!

  2. Ulle skriver:

    Min häst är tränad att kunna stå lös i gången och inte gå nånstans om hon inte blivit ombedd. Detta är ju något jag absolut vill att hon ska fortsätta kunna, MEN jag sätter alltid fast henne och när det är mycket folk i stallet. Dels av säkerhetsskäl, det kan ju hända en massa och jag vet att hon blir lite stressad om det händer mycket runt omkring, men absolut mest för att inte barnen ska börja göra likadant. Men rider jag på morgonen och har stallet för mig själv står hon i stort sett alltid lös!!

    Tack för en mycket bra och tänkvärd blogg, Elin!!! 🙂

Kommentera

