Att tala är guld och diamanter

Jag är jättebra på att ge svar på tal. Skoja bara. Det är jag inte alls. Jag är jättebra på att i efterhand komma på vad jag borde ha sagt. Typ så här:

Äldre person (vet inte om det är en ursäkt/förklaring? Åldern alltså) apropå friidrotts-VM: ”Afrikaner springer ju snabbt”.
Jag sa: ”Hehe” (generat skratt)
Jag borde ha sagt: ”Hur menar du nu? Du tycker inte att du generaliserar lite?”

En person till ett gäng barn: ”Tjejer, kan ni inte gå iväg och leka? Ni kan smyga på killarna!”
Jag sa: Ingenting
Jag borde ha sagt: ”Hur menar du nu? Är inte tjejernas lek lika viktig som killarnas, varför ska de bara titta på istället för att vara med?”

Person som jag var kär i: ”Jag tycker om dig, men…”
Jag sa: Ingenting. Gick hem och grät i ett dygn.
Jag borde ha sagt: ”Vad menar du? Vad betyder jag för dig? Du sa att du aldrig medvetet skulle såra mig, men nu är jag jätteledsen.”

Annan hundägare då min hund juckar på henoms hund: ”Sluta med det där. Inga bögerier här!”
Jag: Skrattar generat och tar undan min hund.
Jag borde ha sagt: ”Det där är ett dominansbeteende, det har ingenting med sexualitet att göra. Dessutom ogillar jag ditt nedsättande språk.”

(Ett annat alternativ hade varit att i samtliga fall vråla HÅLL KÄFTEN!!)

Det är ett projekt. Men jag övar på att stå upp för mig själv!

Kommentera

