Tro, hopp och… fördomar?

Hörde följande konversation idag, mellan två personer av äldre årgång:

”Han har fullt med tatueringar och säkert flera kilo ringar i ansiktet!”
”Jaha, är han sjöman?”

Alltså, vad är det som är så provocerande med tatueringar? Varför tror så många i mina föräldrars generation (födda på 50-talet) fortfarande att det bara är sjömän som har dem? Tatueringar och piercings är väl inte superexotiskt, om man inte bor under en sten i skogen? Förutom de som tror att bara sjömän är tatuerade så finns det (ny)moralister som tycker att tatueringar är trashigt och signalerar underklass. Vad är grejen med den dömande attityden?

Jag vet att hjärnan vill kategorisera människor som vi möter, för att det inte ska bli kaos bland de små grå. Jag hävdar ändå, återigen, att det vore så häftigt att ha en helt fördomsfri syn på andra.

Jag förstår att tatueringar och piercings för vissa är ett sätt att sticka ut på. För andra ett sätt att passa in i en speciell grupp och visa sin tillhörighet där. Några kanske medvetet vill provocera? Jag tänker ändå att istället för att tänka ”Sjöman! Kriminell! WT!” så borde hjärnan kunna programmeras att tänka ”Intressant!”.

Själv har jag inga tatueringar. Än. Jag väntar nämligen på att min kamrat Emmie ska rita en cool, men ändå söt drake till mig… 😉

2 thoughts on “Tro, hopp och… fördomar?

  1. Åsa skriver:

    HÄRLIGT att du ändrat åsikt! Kommer ihåg att du var emot min första tatuering… ”skrik i mitt öra, hur kan man göra nåt så trist!” sjöng du på en cabaré! 😀
    Något som jag ska varna dig för, är att man får världens kick av att tatuera sig, så har man väl börjat räcker det oftast inte med en…

Kommentera

