Hände kände lärde

Idag har jag gjort sista dagen på mitt sommarvikariat. Det känns riktigt vemodigt. Jag har trivts superbra, både med arbetskamrater och med arbetsuppgifter. Det fina är att jag kommer att få vara timvikarie i höst, så jag behöver inte släppa jobbet helt.

Nu följer en utvärdering, på klassiskt idrottsvis:

Vad hände i sommar?
Jag vikarierade i åtta veckor som omvårdnadsbiträde på ett dagcenter. De allra flest omsorgstagarna där är gravt till måttligt utvecklingsstörda och jag har gjort alla förekommande uppgifter. Hjälpt till med matning, toalettbesök och medicinering, tagit rullstolspromenader, sjungit sånger och läst högt. Hjälpt till vid stå- och gåträning, gett massage, skött liftar och passat färdtjänsttider. Skrattat, skojat, tröstat, uppmuntrat, berömt och talat allvar. Fyllt i dokumentation, svarat i telefon, fikat, varit på utflykt.

Hur har det känts?
Bra! Jag har blivit så väl emottagen av den övriga personalen, fått grundliga genomgångar och verkligen känt mig som en i gänget. För mig är det viktigt att jobbet som jag gör betyder något och det har det gjort, hela sommaren. Jag har lärt känna en massa härliga människor, skrattat mycket, oroat mig lite och nästan inte stressat alls. Det enda som kanske har känts en liten smula jobbigt har varit att stiga upp på morgonen, men det har blivit bättre nu i slutet. Rutiner är bra för mig, samma tider varje dag får mitt psyke att funka.

Vad har jag lärt mig?
Jag har reflekterat över hur jag vill ta emot andra när det är jag som är ansvarig för vikarier, praktikanter eller timanställda. Jag har fått träffa människor vars liv är helt annorlunda än mitt, som uttrycker sina känslor annorlunda, och jag har åtminstone börjat lära mig att läsa av deras reaktioner.

Kommentera

