När det sparkas fotboll i glashus

Likt andra svenska städer med självaktning har Växjö de senaste åren satsat hårt på att bygga idrottsarenor. I Växjö har man valt att lägga flera av arenorna tillsammans och döpt området till Arenastaden. Den som har kännedom om Växjö vet att vårt lokala fotbollslag i högsta serien heter Öster och att deras tidigare arena heter Värendsvallen. Nu för tiden är Värendsvallen inte längre spelplats för matcher, utan träningsanläggning för fotbollsspelarna. Till helgen kommer Värendsvallen att användas som hoppbana när Växjös ridsportföreningar tillsammans arrangerar ett meeting där. Ett roligt initiativ, bra med samarbete mellan klubbar och över idrottsgränser, tycker jag.

I morse lyssnade jag på Sveriges Radio P3 (som alltid!) när jag åkte till jobbet och döm om min förvåning när jag fick höra om det här. Östers sportchef Peter ”Kuno” Johansson vet alltså inte om han ska ”skratta eller gråta” över ett lokalt samarbete mellan olika idrotter.

Jag drar mig till minnes hur fotbollsföreningen i fråga för några år sedan bemötte frågorna från oss som tillhör föreningar vars idrotter inte platsar på Arenastaden. De sa att Arenastaden skulle komma alla idrotter till nytta, att vi som Växjöbor borde vara stolta och glada och inte missunnsamma. Det gamla ordspråket om stenar och glashus ligger nära till hands när jag nu läser sportchefens uttalande. Min tolkning utifrån tidigare redovisade åsikter är att konkurrenskraftig ridsport, liksom dito fotboll, borde dra en och annan besökare till Växjö stad, vilket gynnar även fotbollsintresserade.

Ridsporten är en stor idrott, i Sverige och i Växjö. Trots att ridsport är en av de största ungdomsidrotterna i Sverige, särskilt för flickor, kan vi ridsportare bara drömma om att få kommunal finansiering av arenor liknande hockeyns eller fotbollens.Det är häftigt att kunna visa upp ridsport på en deltagar- och åskådarvänlig plats. Det är inte så att helgens ridsporttävling kommer att äga rum på Östers tävlingsarena, utan endast på träningsplanerna. Inte heller kommer fotbollen och hästhoppningen att ske samtidigt, på samma plats. Fotbollsspelarna behöver alltså inte kryssa bland hästar när de ska öva passningar.

Jag är säker på att samtliga Österspelare, -ledare och -fans är välkomna till Värendsvallen i helgen. Ta chansen att titta på ponnyhoppning i Växjö! Vem vet, det blir kanske kul?

PS. Tack Öster för gratisreklamen i riksmedia… 😉

Kommentera

