To Russia with love

Heeeej fredag!

Hela helgen ligger framför oss som ett oskrivet blad. Carpe diem och så vidare. Närå, men det är rätt gött att jobba måndag – fredag och vara ledig på helgen. Nu har jag bara två veckor kvar på sommarvikariatet, känns lite vemodigt att det snart är slut.

Anyways.

Idag skriver en av Smålandspostens ledarskribenter så här. För det första måste jag applådera det faktum att den normalt socialkonservativa och kärnfamiljskramande ledarsidan väljer att stå upp för hbtq-personers rättigheter. Det är inte ofta jag läser ledaren och faktiskt blir glad. Tack för det.

För det andra så tycker jag nog att ytterligare problematisering kan vara på sin plats. Det är sex månader till OS, nog måste det finnas ytterligare manifestationer som vi som land kan genomföra innan dess? Carl Bildt har uttryckt sig kraftfullt mot utvecklingen i Ryssland, det tycker jag är bra. Han är ju verkligen en aktör på den världspolitiska arenan som borde veta hur Ryssland kan påverkas på mest effektiva sätt.

I kommentarerna till artikeln skriver någon att det är synd att idrotten alltid ska ta det moraliska ansvaret. Jag kan ändå tycka att om ingen annan visar vägen så är det fint om idrotten väljer att göra det. Om vi som nation väljer att bojkotta OS i Ryssland 2014 så tror jag att det kommer att röna stor uppmärksamhet. Det är kanske naivt av mig, men jag tänker att det skulle kunna få ”vanliga” ryssar att uppmärksamma problemet?

Från naiv till cyniker på några få tecken…: För övrigt så hoppas jag att fokuset som har lagts på Ryssland och deras hbtq-fientliga politik inte flyttas nästa vecka, när Stockholm Pride är över. Det är inte okej att blunda. Mer kärlek, mer kamp behövs, året om.

Kommentera

