Kärlek på fyra tassar

En torsdag i januari förra året hasade jag upp ur sängen, gjorde kaffe och öppnade morgontidningen. Där fanns det en annons med valpar till salu, av rasen tibetansk spaniel. Precis den ras som jag hade bestämt mig för. Jag ringde på annonsen och dagen efter körde jag till Oskarshamn för att titta på valparna, som då var sex veckor gamla. Självklart kunde jag inte motstå de små knytena och en av de två hanvalparna blev tingad. Två veckor senare, den 28 januari 2012, hämtade jag hem min Prins.

Den tibetanska spanieln är en renodlad sällskapsras. Det var precis det som jag var ute efter. En hund att ha som sällskap, i soffan så väl som i stallet. Tibben är en självständig ras, med mycket egen vilja. Min älskade Prins vet så väl att hans matte förlåter honom nästan vad som helst, vilket han så klart utnyttjar i alla lägen… Jag älskar honom gräns- och villkorslöst.

När jag skaffade hund vände mitt liv till det bättre. Idag är han ett och ett halvt år och jag fascineras fortfarande av alla hans upptåg och bus, hur han varje dag får mig att skratta och hur mycket jag tycker om honom. Han älskar barn, att leka med andra hundar, att sova på rygg och snarka högt i sängen, att rymma (…), köttbullar och kalvsylta. Jag vet att det finns de som tycker att en hästtjej som jag borde ha en tuffare hund, att tibben är en fluffig tanthund. Jag själv tycker att jag har valt precis rätt ras.

CIMG0461 IMG_2313 IMG_2306 IMG_2254 IMG_2046 IMG_2008 IMG_1978 IMG_1761 IMG_1692 CIMG0360CIMG0053 CIMG0057 CIMG0167 CIMG0266

 

 

Kommentera

