Att ta fajten eller inte, det är frågan

Det är så lätt att glida med. Att sitta vid datorn och skriva ner en massa halvsmarta saker och sedan ta emot hyllningarna från de redan frälsta. Att i verkligheten vara ganska tyst, tillbakadragen och undvikande när det kommer till att ta diskussioner. Som när någon som jag tycker om säger något sexistiskt eller rasistiskt. Jag borde ju röra upp himmel och jord, skrika och gapa och tala om att jag tycker att det är FEL. Istället protesterar jag lite så där lamt och så går jag hem och skriver något här, läser någon blogg som hävdar något klokt apropå ämnet och så skäms jag. Tänker att nästa gång, då jäklar…

Det är lättare att följa och upprätthålla normer än att bryta dem. Sedan jag blev ena halvan av ett (hetero)par har livet blivit så mycket enklare. När jag var den ständiga singeln så var det tjat om att ”hitta kärleken” och beklaganden från välmenande typer. Nu har jag rättat in mig i ledet och då slipper jag det där, fast fortfarande är det något litet som skaver.

Ibland låter jag andra anta saker om mig, bara för att jag inte orkar säga emot dem. Typ som det här med att jag (precis som tydligen alla andra kvinnor, men inte män) har en biologisk klocka. Det är alltså en klocka i kanske livmodern (?) som talar om för mig att jag vill föröka mig. Det känns ju så klart helt ologiskt att jag skulle ha ett urverk bland inälvorna… Istället för att skrika att jag inte tror på den där klockjäveln så mumlar jag något och föraktar mig själv lite i hemlighet. Sedan kommer jag på vad jag borde ha sagt, när det redan är för sent.

Jag både skräms av och beundrar människor som vågar härja. De som biter ifrån, är kompromisslösa och som i alla lägen står upp för sina värderingar. Åtminstone är det ju så som det ser ut utifrån. Det kan ju vara så att de, liksom jag, tvivlar ibland och tycker att de själva borde vara mer högröstade…

Jag sover på saken. Natti! /Hobbyfilosofen

Kommentera

