Ny på jobbet

Efter att ha varit tillsvidareanställd i drygt fem år valde jag förra hösten att lämna mitt dåvarande jobb för att börja studera vid universitetet. Det betydde också att jag inför det här sommaren behövde ett sommarjobb. Jag var tidigt ute och satt och tittade på Arbetsförmedlingen redan i januari. Då var det bara kommunen som hade lagt ut att de kunde erbjuda jobb, så jag sökte. Ganska snart där efter fick jag komma på intervju och sedan blev det besök på den tilltänkta arbetsplatsen samt fyra dagar med bredvidgång. Arbetsplatsen är ett dagcenter för personer med funktionsnedsättning. Under våren var jag timvikarie och nu har jag jobbat fyra av åtta veckor av mitt sommarvikariat.

För länge sedan lovade jag mig själv att jag aldrig skulle glömma hur det är att vara ung och ha sitt första jobb. Det finns ingen som kan allt från början. Det finns ingenting att vinna på att vara otrevlig mot den som är ny och kanske lite osäker. Jag kan bli så otroligt arg när jag till exempel i en affär tvingas bevittna kunder bete sig illa mot en uppenbart ny expedit. Nästa gång det händer ska jag banne mig säga ifrån!

Innan jag började på det här sommarjobbet har jag bara haft hästrelaterade jobb, ridskola och ridläger. Jag var (och är!) fumlig ibland, det tar tid att lära sig nya uppgifter och rutiner. Som tur är har jag arbetskamrater som är inkluderande, förlåtande, hjälpsamma och snälla. De har verkligen agerat enligt skolboken när det kommer till att välkomna nya vikarier. Det ger en hel del att tänka på inför framtiden.

Tidigare, när jag hade en ledande ställning på min dåvarande arbetsplats var det ibland jag som tog emot praktikanter, nyanställda eller vikarier. Ibland var jag stressad och kanske tog jag mig inte alltid tillräcklig tid att besvara alla frågor, eller att följa upp att de verkligen förstod? Det är otroligt nyttigt att själv få uppleva hur det är att vara ny på jobbet.

Så här vill jag bli bemött som ny och så här hoppas jag att jag själv kommer att agera den dag det är jag som är gammal i gemet igen:

  • Alla hälsar, alltid.
  • Det finns introduktionsrutiner som följs.
  • All bredvidgång, introduktion och liknande görs självklart på betald arbetstid.
  • Ny moment görs tillsammans med någon som är van.
  • Jag förväntas vara kompetent och får mer ansvar efter hand.

Naturligtvis måste ju vikarien själv bjuda till och vara öppen för att lära sig nya saker. Jag försöker se rättelser som tips på vägen istället för kritik. Ödmjukhet önskas från båda håll alltså, i den bästa av världar… 🙂

Kommentera

