Elin Josefin Gunnarsson ska bli president i Amerika

Ni vet såna där människor som hävdar att vem som helst kan bli vad som helst, genom hårt arbete, beslutsamhet och mod? Att en drivkraft kan vara att bevisa för alla ”nej-sägare” att det visst går? Den amerikanska drömmen, typ.

Jag hävdar att de har fel.

Alla har inte samma förutsättningar. I mitt jobb träffar jag dagligen personer med grav utvecklingsstörning, personer som inte kan kommunicera genom tal, förflytta sig utan hjälpmedel, äta eller gå på toaletten på egen hand. Inte kan de personerna bli ”precis vad de vill”, bara för att de kämpar hårt. Därmed inte sagt att de inte kan ha ett värdigt, meningsfullt och innehållsrikt liv, det är inte så jag menar. Omsorgstagarna som jag arbetar med har var och en ett människovärde, känslor, tankar och egenskaper som är värda att ta till vara. Som alla människor.

Jag, som är vit, (förhållandevis) frisk, övre medelklass i den rika delen av världen, med tusen valmöjligheter, jag kan faktiskt göra nästan vad jag vill. Den som är sjuk, funktionsnedsatt, har ”fel” socioekonomisk tillhörighet, en annan etnicitet, hudfärg, sexualitet eller vad det nu är som bryter mot gällande normer just för ögonblicket, kan säkert förbättra sina villkor avsevärt. Men att alla människor skulle ha lika förutsättningar, värderas lika, det är en illusion. Jag tycker att det hade varit förmätet av mig om jag hade hävdat att allt är möjligt för alla, bara för att jag själv har så bra förutsättningar.

Nu kommer någon att tycka att jag är påverkad av Jantelagen. Ni vet, det där gamla om att man inte ska tro att man är något. Det är inte heller det som jag säger. Alla människor är något, är någon. Det är bara det att livet samtidigt är hårt och orättvist. Någon sitter kanske med sin dator i knät, på en balkong med fantastisk utsikt. <— JAG! Någon annan har just förlorat sitt arbete och vet inte längre hur hen ska försörja sig. Kanske?

Det är okej att satsa på sig själv. Men någon gång emellanåt, fundera på hur det ser ut för de runt omkring dig. Solidaritet är ett begrepp som kan låta lite gammaldags, men det är inte helt ute, inte i min bok. Jag tycker att det är en bra grej.

4 thoughts on “Elin Josefin Gunnarsson ska bli president i Amerika

  1. elin h skriver:

    Jag hade utan tvekan röstat för! (Angående rubriken)

  2. Åsa skriver:

    Bästa på länge!!! Jag är så trött på alla som säger att allt går bara man vill. Förmodligen vill de bara vara snälla och peppa, men i stället blir jag ledsen över att de inte förstår att jag faktiskt inte har möjlighet att fixa vissa saker (varken fysiskt eller psykiskt eller ekonomiskt).

    Om du någonsin ger dig in i politiken får du definitivt min röst! Tills dess håller jag till godo med att läsa dina kloka ord här i bloggen.

Kommentera

