Balanskonster

Först: TACK! för fin respons på mina inlägg de senaste dagarna. Det är inte så dumt att vara bloggdrottning ändå… 😉

Idag fick jag möjlighet att sluta lite tidigare på jobbet, så nu sitter jag på balkongen och försöker vrida mig så att datorn kommer i skugga, medan mina ben hamnar i solen.

Detta med jobb och fritid är något som för mig har bytt prioriteringsordning. I gårdagens inlägg berättade jag om hur jag levde för mitt jobb. Det var så viktigt för mig att prestera på jobbet, och så roligt att göra det, att jag till och med sålde min häst (delvis) för att kunna lägga mer fokus på jobb och ideella uppdrag. Förtroendeuppdragen befinner sig i en gråzon här, för det är inte avlönat arbete, men samtidigt tar det från samma ”energikonto” som jobbet. Åtminstone är det så för mig.

För ett och ett halvt år sedan kom en hundvalp in i mitt liv. Den tibetanska spanieln Prins har helt och hållet vänt upp och ned på världen och fått mig att börja uppskatta min lediga tid. Idag längtar jag hem. Att skaffa hund var för mig det bästa beslut som jag någonsin hade kunnat ta. För er som inte är djurmänniskor låter det antagligen helt befängt, men med Prins känner jag mig aldrig ensam längre.

Jag har fortfarande mycket att göra. Jag studerar i terminerna, sommarjobbar nu, har ideella uppdrag och ett eget företag. Det är ändå inte samma sak att vara student som att vara heltidsarbetande. Sommarjobbet är på ungefär 75 % av en heltid och det passar mig utmärkt. Jag har tid att sitta på balkongen och sola benen. Jag har tid att känna efter hur jag mår, tid att se på dålig teve eller slösurfa, om jag vill. Sådant som tidigare gav mig ångest ger mig nu ny energi.

Det är inte lätt att hitta balansen i livet. Det som är rätt för mig är fel för någon annan. Men jag tänker att det måste vara något som är fel när så många går arbetslösa, samtidigt som andra jobbar sig sjuka. Om själva samhället, kollektivet, är ur balans, hur ska då enskilda individer kunna hitta jämvikt? Jag har inga bra förslag på hur vi ska lösa det problemet, återkommer när jag har tänkt klart! 😉

CIMG0461

Min hund Prins får illustrera detta inlägg, han är en representant för allt som är bra i livet 🙂

Kommentera

