Vi botar symptomen, men sjukdomen finns kvar

Här om dagen skrev Frida Boisen den här krönikan i GT som har fått stort genomslag i sociala medier. Det har startats en Facebook-sida på samma tema och den har i skrivande stund drygt 1300 likes. Sidan uppmanar till att bränna alla behåar för barn.

Jag håller med. Det är sjukt att sexualisera barn. Småtjejer ska inte behöva känna att de måste använda smink och behå för att passa in. Men vad är egentligen hönan respektive ägget i den här historien?

Det är knappast en slump att det är just småtjejer som det handlar om. Motsvarande förväntningar på att killar ska bry sig om sitt utseende finns inte. Våra samhällsnormer gör gällande att kvinnor ska använda behå och smink. Det är inte konstigt att vilja vara vuxen när man är barn. Det är inte ett dugg konstigt att småtjejerna ser upp till äldre kompisar, storasystrar, mammor, lärare eller för den delen bloggare och andra kändisar. Det konstiga är ju att vi inte pratar mer om varför vuxna kvinnor känner att de behöver smink för att duga/vara attraktiva/känna sig bekväma i sig själva. Män klarar ju sig uppenbarligen bra ändå. (Ja, jag generaliserar nu!

Jag köper argumentet att behå används av kvinnor för att ge brösten stöd. Men faktum är ju att många behåar säljs och används för att de ska forma brösten och få dem att se snyggare ut. När ska vi prata om det?

Nu tänker säkert några av er att jag är en rabiat feminist som vill att alla kvinnor ska vara fula. Det är inte alls det som det handlar om. (Trots att jag är feminist och möjligen en aning rabiat också.) Det handlar om att normen säger att kvinnor måste ändra sitt utseende för att duga, att vi inte anses vara bra som vi är. Det handlar om att män inte granskas på samma sätt och det handlar om att ha ett val. Jag använder själv både behå och smink – när jag känner för det. Jag är för att man får göra som man vill, när man vill. Jag är också för analys och för att tänka ett steg till.

Under Frida Boisens artikel på GT:s hemsida syns, i detta nu, en annons för bröstförstoringar. Inte för bröstplastik i syfte att till exempel återställa ett av cancer demolerat bröst, utan för skönhetsingrepp där det fokuseras på kvinnors utseende. När vi dagligen ser sådant, utan att ens reagera, är det då egentligen så konstigt att småflickor vill se annorlunda ut?

5 thoughts on “Vi botar symptomen, men sjukdomen finns kvar

  1. Jag har hållit på och försökt formulera mig kring det där i två dagar nu… buääh, får inte till det. Men jag håller ju med dig, det ÄR sjukt. Och det handlar inte om att det är fel med BH som stöd eller att det är fel att sminka sig och vilja experimentera med sitt utseende, det är ju pressen, att det är ett måste! SJUKT.

  2. Bra skrivet- håller med

  3. […] Idag firar blåggen en månad. Hurra hurra! Ni är ett hundratal som varje dag läser mina funderingar och jag har fått ett gäng kommentarer, här och på Facebook. Det uppskattas! Det inlägg som har visats flest gånger så här långt är detta. […]

  4. […] Vi botar symptomen, men sjukdomen finns kvar från den 15 juli. […]

Kommentera

