Med hästen i fokus

Nu är jag tillbaka i Växjö efter en helt underbar helg! Vi var fyra stycken glada återträffare som samlades i en sommarstuga utanför Eksjö här i Småland. Det blev god mat, en massa roligt prat, bad (årets första för mig!), båtåkande och så åkte vi ring efter båten i full fart. Vi såg nästan Hästmannen också.

Eftersom sex personer ur klassen inte var där var vi noga med att ta många bilder som vi sedan lade ut på Facebook för att skapa avundsjuka… 😉 Detta med Facebook leder mig in på dagens bloggämne: Mobilanvändande och hästhantering. Många hästmänniskor minns säkert Pether Marknes upprop från februari i år. Det var många som höll med, några som inte gjorde det och sedan lade sig debatten. Jag tycker att det är dags att ta upp den igen.

På ridskolan där jag tidigare arbetade hade vi ett förbud mot mobilanvändande och hörlurar vid all hästhantering. Det gällde så väl uppsuttet som avsuttet. Jag tycker att det är ett bra förhållningssätt och det finns flera anledningar till att jag tycker så:

  • Hästen är ett bytesdjur och ett flyktdjur. Det är respektlöst mot hästens natur att tro att vi ska kunna bemästra dem, samtidigt som vi fokuserar på något annat. Jag litar inte på att människan hinner reagera om något händer som skrämmer hästen. Alla som umgås med hästar vet att det mesta kan hända med dessa fantastiska, men också stora och starka djur.
  • Att lyssna på musik när du är i stallet eller rider gör att du inte hör om någon annan ropar på hjälp.
  • Självklart uppmuntrade vi till att de som skulle rida ut tog mobilen med sig, för att kunna tillkalla hjälp om så behövdes. Men prat i telefonen på hästryggen, eller vid övrig hästhantering, det leder till minskad uppmärksamhet på den häst som vi säger oss älska.
  • Du som har en egen häst är i många fall en person som andra ser upp till. Det spelar ingen roll att du säger att du inte vill vara en förebild, andra gör som du gör. Lägger du ut ”öronbilder” från ditt ridpass på din blogg eller annat socialt medium så säger du samtidigt att det är okej att släppa uppmärksamheten på hästen när du rider. Det är disrespect, som kidsen (kanske?) skulle ha uttryckt det.
  • De flesta av oss är nog mer eller mindre stressade. Testa att lämna mobilen hemma när du åker till stallet (eller i bilen, eller i skåpet…). Känn lugnet som uppstår när du slipper ta emot samtal och sms, när du bara kan vara med hästarna. Mindfulness, eller vad det heter 😉 På hög nivå!

De flesta håller nog med om att rökning i stall, i hästars närhet eller till och med till häst (!) är av ondo. Detsamma gäller sms:ande bakom ratten. Det handlar om egen och andras säkerhet och det handlar om att visa respekt och hänsyn för andra, hästar som människor. Varför är det då okej att släppa på den respekten och hänsynen i den här frågan?

Uppenbarligen är vi ju inte överens om detta med mobilanvändning och hästhantering, eftersom så många använder telefonen i hästnära sammanhang. Det hade varit otroligt spännande att få höra era motargument!  Bifall till mina funderingar vill jag också läsa, förstås. Finns det fler anläggningar som min förra arbetsplats, där man har begränsat mobilanvändandet? Let me know!

Peace!

/Elin

Kommentera

