Re:union

Läsåret 06/07 tillbringade jag på Strömsholm, en av ridsportens riksanläggningar. Jag gick dåvarande ridinstruktörskursen, RIK. Det var ett år med mycket blod, svett och tårar, men den historien spar jag till en annan gång. I helgen är det nämligen dags för återträff med några ur den bästa klass som jag någonsin har haft förmånen att få gå i.

Vi är tio tjejer i blandade åldrar som under det där Strömsholmsåret kom otroligt nära varandra. Jag var en ganska osäker 21-åring när jag kom dit, osäker på mig som person och osäker på min förmåga. Tack vare stöttning och pepp från klasskompisarna överlevde jag skolåret, jag hade till och med riktigt kul emellanåt… 🙂

Om jag ska spekulera i vilka faktorer som gjorde just vår klass så sammanhållen, så tror jag att mycket går att finna i respekten för varandra. Vi var alla i samma situation, mer eller mindre. Alla ville prestera, alla upplevde frustrationen när det inte gick som vi hade tänkt oss i ridningen. Vi hade humor och vi stöttade varandra i den utsatthet som den här sortens utbildning på sätt och vis skapar, istället för att konkurrera.

Så här i efterhand är det lätt att bara minnas det som var bra. Självklart var vi osams ibland, också. Men att vi ändå väljer att återträffas så här sex år senare måste ju ändå vara ett bevis på att det inte bara är jag som upplever att jag fick riktiga vänner det där året? Utbildningen i sig och ridlärardiplomet som jag är fantastiskt stolt över är riktigt bra utfall av ett år på Strömsholm. Men när jag tänker tillbaka så är det ändå relationerna och vännerna som jag fick som är det viktigaste. I ett hårt klimat med avundsjuka och konkurrens i klassen hade jag och min känslighet aldrig orkat. Jag är så glad över att jag kom in precis rätt år!

Annelie, Cissi, Linnéa, Jenny, Kristina, Kim, Sussie, Maria och Johannah, jag är så glad för att ni finns och för att jag har fått lära känna er ❤

Kommentera

