Ledig onsdag

Det blåser och ösregnar på tvären. Jag är ledig från sommarjobbet idag och väderguden menar antagligen att jag bör ägna dagen åt att städa/sanera lägenheten. Jag kan komma på ungefär tre miljarder saker som jag hellre vill göra.

Mitt sommarjobb är på en daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Den här veckan är nummer tre av åtta. Under våren har jag varit timvikarie på samma arbetsplats, så jag hade lite koll när jag började. Jag tycker att jobbet passar mig bra. Det är ganska lågt tempo och ostressigt, vilket är skönt. Det är också meningsfullt att jobba med människor, att göra något bra för andra. Det lindrar min medelklassångest litegrann.

Omsorgstagarna som jag jobbar med har både psykiska och fysiska funktionsnedsättningar och på min avdelning är alla rullstolsburna. Arbetsuppgifterna är förstås att hjälpa till vid maten och på toaletten, men också lägesförändringar (att få komma ur rullstolen) och sinnesstimuli på olika sätt. Tänk att jag får betalt för att sjunga… 🙂 Hade man aldrig kunnat tro. Faktiskt är musikstunderna mina favoriter, det är himla kul och uppskattat. Att få gå på promenad på betald arbetstid är inte heller så dumt.

Men som min kloka vän sa; Det är inte för din egen skull som du är där. True that.

Det här är det första jobb som jag har som inte är hästrelaterat. Jag tror att hästnäringen kan ta med sig en hel del från omsorgen/vården. Ett exempel är de väl genomarbetade dokumentationsrutinerna med uppföljning i flera steg. Som det känns nu är jag inte sugen på att jobba kvar inom omsorgen resten av yrkeslivet, men det är ett jättebra sommar-/extrajobb där jag trivs finfint.

Nu ska jag kamma hunden. Tjing!

Kommentera

