Dagens outfit

Nu ska jag beskriva hur jag är klädd idag, som en äkta blåggare:

Oreanga foppatofflor, Stadium Outlet

Mjukisbyxor med hål i grenen, Team Sportia

En röd topp

Glasögon, anno -04 (har inte orkat sätta i linserna idag)

Hår: otvättat

Smink: HAHAHAHAHA

Orkar inte ta någon bild, ni får använda fantasin!

Jag har funderat mycket över utseende och kropp. Lyckligtvis har jag aldrig varit ätstörd, men jag har som så många andra haft en massa kroppskomplex. Till slut bestämde jag mig för att det fick vara nog. Jag orkar inte gå runt och tänka på hur jag ser ut längre. Det är inte viktigt.

De senaste fyra åren har jag ökat i vikt, är kanske 8-10 kilo tyngre nu än jag var då. Jag har gått upp en storlek i kläder. Samtidigt mår jag så otroligt mycket bättre nu, bättre än någonsin förut. Varför ska jag sluta äta god mat och annat som jag älskar bara för att gå ner de där kilona igen? Jag ser ingen anledning till det.

En annan sak, jag har aldrig tränat på gym. Aldrig någonsin, i hela livet. Jag blir illa berörd över att smalhetsen verkar ha gått över i träningshets. Det blir en dubbelbestraffning som främst drabbar kvinnor: Först vara smal, sedan vältränad. Bygga muskler, men lagom för att inte se kraftig ut. Sluta äta för att bli smal, sedan orka träna varje dag i veckan, det går ju inte ihop!

Människor som hela tiden unnar sig mat och godis. Ni behöver inte unna er, bara ät! Trettonåringar som bloggar och skriver att de måste ut och springa efter att ha ätit pizza. Bränna kalorier. Jag har också hållit på så där förut. Men nu är det slut med det. Hur det känns på insidan är så mycket viktigare än hur det ser ut på utsidan.

Jag säger inte att det är dåligt att träna. Att träna/idrotta/vara fysiskt aktiv kan ju vara det roligaste som finns, när drivkraften är glädje! Jag älskar att rida, jag älskar att gå i skogen med hunden, jag älskar att sparka boll med grannungarna. Nästan lika mycket som jag älskar god mat och efterrätter…  Att träna med ångest är däremot destruktivt. Jag har slutat med det. Jag har också slutat med att säga nedsättande saker om min egen kropp, sånt som att jag ”borde gå ner några kilo”. Jag har gjort det av lojalitet med mig själv och med respekt för de som  jag har runt omkring mig. Det är ibland svårt och det kräver eftertanke. Det är SÅ värt det.

2 thoughts on “Dagens outfit

  1. Åsa skriver:

    SÅ BRA INLÄGG!!! Dessutom är det härligt med människor som kan vara nöjda med sig själva precis som de är, och som till och med vågar säga att de är det!
    En sak till: Man blir faktiskt ännu vackrare om man känner sig tillfreds med sig själv!
    Jag önskar att jag själv mognat lika mycket i mitt tänkande, men jag jobbar i alla fall på det! 🙂

    • Elin skriver:

      Tack 🙂
      Håller med! Vill poängtera att jag inte är ute efter att skuldbelägga människor som känner sig missnöjda med sig själva, det är strukturer i samhället som jag är ute efter att belysa.

Kommentera

