Främmande och skrämmande

När jag gick i högstadiet för en sisådär 15 år sedan så hade en av mina klass”kompisar” hört en diskussion mellan två tjejer i parallellklassen: ”Åh nej, är Elin G fortfarande så där töntig och håller på med sina hästar?”, sa den ena. Eeeeehh?? Guess what? DET GÖR HON OCH SE VEM SOM SKRATTAR NU!!! Mvh Skadegladtjej85

Nej men okej, för att vara allvarlig: Ridsporten har gett mig så otroligt mycket. (Vad högstadiet gav mig är mer oklart.) Genom ridsporten har jag blivit klokare, starkare, modigare, mer empatisk, fått nästan alla mina vänner, lärt mig att ta ansvar och när jag sökte sommarjobb sågs det som en merit att jag är hästtjej. Jag har varit yrkesverksam på heltid som ridlärare på ridskola i fem år. Idag driver jag ett utbildningsföretag inom hästsektorn, vid sidan av mina universitetsstudier. Jag är en aaantreprenöör (om du heter Blondinbella eller Annie Lööf så är det nu du ska applådera) tack vare ridsporten.

Idag har den här artikeln delats flitigt i sociala medier. Det är en SD-snubbe som har kommit på att ridsport inte är någon idrott. De som jag följer på nämnda medier håller inte med. Inte jag heller, förstås. Det roliga med den här lilla historien är att förra gången det här hände, när en annan svensk i offentligheten hävdade något liknande, så ledde det till ett otroligt uppsving för just ridsporten. Ridsporten fick gratisreklam. Nu händer något liknande, under nyhetstorkans semester-juli, under brinnande Falsterbovecka. Det är väl första gången som jag tycker att SD har gjort något bra. Kul för dem 😎

Tillbaka till högstadiet: Jag är stolt över att jag var en envis hästtönt som höll fast vid mitt intresse. Som självutnämnd hobbypsykolog/-filosof spekulerar jag i att det kanske är det som är problemet med SD-anhängarna? Att de är så rädda att hamna utanför att de trycker ner andra för att verka coola inför kompisarna? Främlingsfientligheten bottnar nog i någon slags osäkerhet och rädsla för det okända, tror jag. Hur det blir med uppsittningen på det okända djuret Häst för Herr Artikelförfattare, det återstår att se. Tänka sig, en idrott utan en enda boll att sparka/kasta/träffa…

Kommentera

